Bakkeløp-NM avgjøres med én NM-helg – krasjer med populært sprintrally


    DEL
    Bakkeløp-NM fra Hunderfossen i mai i fjor. (Foto: Sondre Sundstuen/SHS Motorfoto)

    NM-runden avlyses hvis det er mindre enn 70 biler på startstreken. Rallyførere må velge mellom Hurumsprinten eller Bakkeløp-NM.

     

    Etter flere sesonger hvor norgesmesterskapet i bakkeløp har hatt svært usikre tider, med varierende startfelt og skepsis blant flere arrangører til å gjennomføre et løp, så er det nå banket i bordet én klar NM-helg, med beinharde forutsetninger for at grenen skal ha NM-status i år.

    Det kunngjør rallycrosseksjonen i Norges Bilsportforbund første nyttårsdag på NBFs nettsider.

    Da NMK Sør-Gudbrandsdal i fjor kastet seg inn i norgesmesterskapet som en reddende arrangør etter at NMK Modum og Sigdal trakk seg, så var det også med en forutsetning om å kunne arrangere bakkeløp over flere år, etter en god avtale de har fått med olympiaparken som eier traseen rundt bob-banen utenfor Lillehammer.

    Klart forbehold om avlysning

    Men det holder ikke med bare minimum åtte biler per NM-klasse. Norges Bilsportforbund og arrangøren har nå satt tydelige krav dersom arrangementet skal bli en realitet.

    – Minimum 70 deltakere, og påmeldingsfristen er 10. april. Alle påmeldte må ha betalt startgebyr til konto innen 10. april. Etter dette er det mulighet for etteranmelding, med 50 prosent av startavgift i etteranmeldingsgebyr. Løpet vil bli avlyst 11. april dersom ovenstående punkter ikke er oppfylt, skriver rallycrosseksjonen i kunngjøringen.

    - ANNONSE -

    Etter at arrangøren måtte bråbestemme seg for en dato i fjor, var dette et tidspunkt hvor flere deltakere ikke hadde praktisk mulighet til å kjøre, selv om det var et bredt ønske fra mange om å få delta.

    Nå er datoen satt på et tidigere tidspunkt, men dog ikke uten kollisjon med andre store billøp. Siste helgen i april, 27. og 28. april skal NM-helgen gjennomføres over to løp. Det er samme helg som det svært populære sprintrallyet Hurumsprinten, hvor påmeldingslista de siste årene har skutt til værs så fort det er blitt åpnet for påmelding grunnen attraktiviteten som et testløp før barmarksesongen.

    Kan bli norgescup

    Som vanlig kjøres det seks NM-klasser, de fire første basert på Supernasjonal-klassene i rallycross, mens de to siste blir henholdsvis tohjulsdrevne- og firehjulsdrevne rallybiler. Det åpnes igjen i år for å skille på 4WD-klassen med hensyn til Supercars-klassen i rallycross dersom det er minimum åtte biler av hver av både rally- og rallycrossbiler.

    Dog holder det ikke bare med et minimum med åtte deltakerbiler per klasse dersom samme klassen skal beholde NM-statusen neste år. Minst ti biler må ta NM-poeng for at statusen skal videreføres i 2020. En klasse med åtte biler vil bli degrardert til norgescupstatus.

    – Det vil si at det i 2020 vil være NM-status for de klasser som har hatt minimum ti deltagere som har tatt poeng i 2019, skriver seksjonen.