Artikkelserie: To av landslagsutøverne kan risikere en pause på karrieren sin

Hva gjør to av Team Norways utøvere dersom de rett og slett ikke får penger nok til å fortsette sine lovende karrierer?

Publisert

I den kommende tiden skal vi sette fokus på en typisk usikker skjebne som bilsportutøverne møter på - uansett hvor lysende framtiden kan være basert på sportslig talent og motivasjon.

Jenny Jakobsen og Theodor Olsen hadde ikke bare en tøff treningssamling med Team Norway forrige uke. De har det minst like tøft for å sikre at det i det hele tatt blir kjøring i år. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

I den kommende tiden skal vi sette fokus på en typisk usikker skjebne som bilsportutøverne møter på - uansett hvor lysende framtiden kan være basert på sportslig talent og motivasjon.

Utøverne det er snakk om er racingfører Theodor Olsen, som vant Bilsporttalentet 2017 og har vist fram sitt førertalent i USA, og gokartkometen Jenny Jakobsen, som til tross for sen karrierestart tok et raskt jafs på å mestre gokartkjøring i tett konkurranse med ekstremt tøft nivå utenfor Norge.

Felles for dem begge er at 2019 i verste fall kan bli et rent pauseår. Budsjettene strekker foreløpig ikke til. En situasjon de aller fleste bilsportutøvere vil komme borti, om de ikke er eller har vært der allerede. Så lenge man ikke kan leve på sterke økonomiske fra nær familie eller andre relasjoner, så må det jobbes knallhardt for hver eneste krone.

Drives av kjærlighet for sporten

Og for hver sesong man kjører, og for hver eneste progresjon man gjør, så blir satsingen gjerne dyrere. Budsjettene man en gang har hatt vil ikke lenger strekke til. Man må finne nye veier for å skaffe de nødvendige sponsormidlene.

Derfor er ikke Olsens og Jakobsens historier unike i seg selv. Samtidig er det en svært vanskelig periode å møte når man opplever at karrieren er oppadgående og spådommene er optimistiske og positive.

– Selv om det er utrolig vanskelig, så kommer kjærligheten til sporten alltid til å drive meg videre for å prøve å nå målene mine. Det er jeg som har satt mine mål selv, og jeg vet derfor hvor hardt jeg må jobbe for å få det til, noe jeg er villig til. Og det gjør at motivasjonen er der uansett hvor vanskelig det måtte være, forteller 16-årige Jenny Jakobsen, som i år ønsker å melde overgang fra gokart til mer bilbasert racing.

Må stå på egne bein

For Theodor Olsen ligger drømmen i IMSA-serien i USA. Det står ikke på tilbudene og mulighetene. Men noen må betale for kjøringen. Og de pengene har han ikke i nærheten av i skrivende stund.

– Du kommer til det punktet at man må gjøre ting sjøl etterhvert. Det går ikke at en far eller andre skal gjøre dette for deg. Og da er det først nå at jeg virkelig har kjent på det, og det skulle vise seg å bli det vanskeligste året, sier vinneren av Bilsporttalentet fra 2017.

Mer om Jakobsens og Olsens historier vil du lese i selvstendige reportasjer litt senere. Det samme vil du også få lese om fra bilsportforbundets hold. For hva tenker landslagsprosjektet «Team Norway» om at to av deres håpefulle møter en motgang de aller fleste bilsportutøvere før eller siden vil oppleve?

Atle Gulbrandsen, sportssjef i Norges Bilsportforbund. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– Dette viser bare hvor brutal bilsporten her. Og her skiller den seg fra de fleste andre idretter. Det er ikke alltid det bare handler om å være god. Man må virkelig snu hver eneste stein som finnes. Det er flere som havner i denne situasjonen hele tiden. Man må jobbe døgnet rundt, og det er dessverre ingen garanti for at man likevel lykkes, sier sportssjef og selv racerfører Atle Gulbrandsen til Parc Fermé.

Har du selv en historie om å møte på budsjettveggen, og kanskje om hvordan du klarte å løse «krisen»? Tips oss gjerne på post@parcferme.no!

Powered by Labrador CMS