2018 gjennom kameralinsa


    DEL
    Parc Fermés redaktør en liten tur gjennom en halvmeter snø på vei ut av Hof-Finnskog under Rally Sweden. (Foto: Benjamin A. Ward)

    Slik oppsummerer vi måned for måned av hva vi har opplevd denne sesongen.

     

    Vi gjør det enkelt og tar én hendelse fra hver måned basert på hva Parc Fermé selv har vært til stede på av stort og smått.

    Januar

    Henning Solberg. (Foto: Simen Næss Hagen)

    Som seg hør og bør åpnet sesongen med Sigdalsrally for norske rallyførere. Den store attraksjonen var egentlig Mads Østberg som kom til start i sin Ford Fiesta WRC av 2017-spec, men han måtte bryte med problemer før målgang.

    Den som definitivt lagde mest show foran vår utskremte, var Henning Solberg. Med rødglødende bremser fra sin «Veteran-Evo» var han den eneste som kom med oppstell og full sladd over dette krønet på SS6.

    Februar

    (Foto: Simen Næss Hagen)

    Rally Sweden er et stort høydepunkt for både rallyførere og ikke minst rallyfans her i nord. Og med norsk pallplass ble vi ratt så optimistiske med tanke på resten av sesongen. Til tross for at ting ikke stemte helt hundre prosent for Andreas Mikkelsen, så tenkte vi som så at dette likevel kunne bli en god sesong for den nybakte Hyundai-føreren.

    At Mads Østberg også leverte en sjetteplass sammenlagt i sitt aller første løp for Citroën skapte også optimisme om å se to nordmenn høyt opp i Rally-VM.

    - ANNONSE -

    Mars

    Petter Solberg over hoppet på Silverstone-banen, med det spektakulære Wing-bygget i bakgrunn. (Foto: Simen Næss Hagen)

    Med vårens ankomst betyr det også at flere barmarksgrener på bane etterhvert skulle våkne fra vinterdvalen. Det lå stor spenning bak den kommende rallycrossesongen, for å se om Petter Solberg kunne ta skalpen på sin lagkamerat Johan Kristoffersson – og ikke minst hvordan Andreas Bakkerud kunne tukte sin nye Audi S1 i EKS-teamet.

    I den forbindelse besøkte vi også legendariske Silverstone hvor det var bygd en helt ny rallycrossbane på Stowe-området. Dette skulle også være den siste offisielle testen før sesongen skulle brake løs.

    April

    (Foto: Simen Næss Hagen)

    Og etter test kommer sesongåpning, og vi var tilstede i Spania og Barcelona for å overvære det aller første løpet av Rallycross-VM. To nordmenn i finalen gjorde alt klart for en ekstra spennende avslutning på årets første løp. For Petter Solberg ble det bråstopp i finalen da han og Mattias Ekström havnet i klinsj, der Solberg ble stående i første sving og tapte alt av vinnersjanser.

    Andreas Bakkerud leverte stabil kjøring i sin Audi-debut, og som følge av at Ekström ble disket, så klatret Bakkerud opp til tredjeplass og tok dermed pallplass i sitt første løp for EKS.

    Mai

    (Foto: Simen Næss Hagen)

    Snøen var borte og det var klart for første del av sommersesongen i rally. Da hadde NM-eliten forflyttet seg ned til Rally Sørland, som tradisjon tro kjøres første helgen i mai.

    Det skulle bli svært emosjonelle scener etter siste etappe på travbanen utenfor Kristiansand. Det skulle ta 15 år før NM-kongen Anders Grøndal tok sin første seier i Rally Sørland. Men det er ikke de 15 årene som gjorde det ekstra spesielt. 2018 var også året hvor det var 60 år siden Grøndals bestefar Nils Fredrik hadde tatt sin tredje seier på rad på Sørlandet.

    Juni

    (Foto: Simen Næss Hagen)

    Siden 2011 har den internasjonale rallycrosseliten vært å finne på Lånkebanen i Hell utenfor Stjørdal. 2018 var intet unntak, for femte året på rad med VM-status.

    I 2016 var Andreas Bakkerud totalt overlegen og kjørte kanskje sitt livs løp på denne banen ved å bli tidenes første til å vinne samtlige omganger, vinne semifinalen og finalen. To år senere ble det bråstopp for Bakkerud som fikk finalen ødelagt i sammenstøtet med Timmy Hansen i starten. Dog var det gledelige scener å spore da Petter Solberg kjørte inn til tredjeplass.

    Juli

    (Foto: Simen Næss Hagen)

    Første uka i juli er også ensbetydende med årets magiske helg, nemlig VM-runden i svenske Höljes. Tusenvis av nordmenn valfarter hit hvert år, ikke bare for rallycross – men fest og moro står også høyt på agendaen.

    Likevel er det det sportslige som er det viktigste. Og i mangel på spenning om seierskandidatene, ettersom Johan Kristoffersson bare fortsatte og fortsatte å herje og senke oddsene for finaleseier, så var det sammenstøtet mellom Mattias Ekström og Timmy Hansen rett før mål som skapte overskriften. Mindre spektakulært ble det ikke da Hansen var svært nære å gå til fysisk angrep på Ekström etterpå.

    - ANNONSE -

    August

    (Foto: Simen Næss Hagen)

    Et annet høydepunkt for året blant mange nordmenn som ikke er innblandet i rally og rallycross, er sekstimersløpet på Nürburgring i den tyske VLN-serien. En rekke nordmenn kjører dette løpet og er kanskje det mest prestisjefylte løpet å kjøre på Nürburgring ved siden av 24-timersløpet.

    På totallisten var Christian Krognes håpet for nordmennene, men da bilen hans tok fyr på treningskjøringen, så ble det mer fokus på enkeltklassene. Her var det det helnorske teamet Møller Bil Motorsport som kunne slippe jubelen mest løs ved å ta en sterk seier i TCR-klassen, for andre året på rad i samme konkurranse. Og slikt ble det også Formel 1-pall av.

    September

    Harald Huysman med spennende gjestecomeback på Rudskogen. (Foto: Simen Næss Hagen)

    Vi holder oss til baneracingen og går fra sol og god stemning på Nürburgring, til regn – men relativt god stemning likevel – på Rudskogen. Det var duket for ett av de store racingbegivenhetene i Norge dette året med den storstilte Porsche-festivalen, med STCC og Porsche Carrera Cup Scandinavia som de store hovedattraksjonene.

    Det voldsomme regnet, spesielt på søndag, la imidlertid en passe demper på arrangementet. Men med Johan Kristoffersson-seier også på fast underlag – og ikke minst celebert besøk av Mark Webber – så ble festivalen en suksess, været tatt i betraktning.

    Oktober

    (Foto: Simen Næss Hagen)

    Mesterskapene begynner etterhvert å bli avsluttet, spesielt her i Norge, og med et tomt reisebudsjett var det færre og færre arrangementer for oss å reise ut på. Dog fortsatte nyhetene å strømme på med tanke på 2019-sesongen i bøtter og spann, mange vel så positive som negative.

    Én av nyhetene som ble tatt i mot med åpne armer i norsk bilsport, var at mangeårig kommentator og racerfører Atle Gulbrandsen fra nyåret av skal inn i rollen som sportssjef for Norges Bilsportforbund. Gulbrandsen tar over jobben til Holm Jacob Matheson, som deriblant innebærer tung jobbing med talentsatsingen til bilsportforbundet.

    November

    (Skjermdump: Google Analytics)

    Eneste måneden hvor vi ikke var utskremt eller «on-site» på noe, så vi velger heller å benytte denne måneden til å ta et skjermbilde av litt selvskryt over en milepæl for oss. November-måned ble nemlig en rekord-måned med over 30.000 unike brukere og 200.000 sidevisninger kun denne måneden.

    I utgangen av november hadde vi et samlet antall på 171.295 unike brukere fordelt på 1.754.073 sidevisninger siden starten på året, en økning på henholdsvis 21 og og 67 prosent sammenliknet med samme tidsperiode i 2017.

    Desember

    Emil Heyerdahl. (Foto: Simen Næss Hagen)

    Årets siste måned betyr stort sett kun avslutning og planlegging for neste sesong. Ett av de viktigste tradisjonene i denne måneden er Norges Bilsportforbunds premiegalla, i år lagt under BILSPORT18-konferansen som én stor begivenhet denne helgen.

    Ett av høydepunktene under gallaen er utdelingen av Bilsporttalentet. Denne gikk i 2018 til 16-årige Emil Heyerdahl, som med en premiepott på 300.000 kroner kunne bestemme seg for å satse på GT-racing og Porsche for 2019.

    LEAVE A REPLY

    Please enter your comment!
    Please enter your name here