Andreas tar gullbilen opp i «Store Super»
Om to uker venter norgesmester Andreas Myhre sin førstefødte. I mellomtiden skal han sjekke nivået i den beryktede toppklassen i Supernasjonal med en nyoppgradert bil.
RALLYCROSS: I fjor var han en av de jevneste ute på banen, uansett klasse, i Rallycross-NM. Og etter å ha tatt gullet i klasse 2, har valdresingen nå økt volumet under panseret og oppgradert sin Volvo C30 to hakk opp - til Supernasjonal klasse 4.
– Det er mest for at jeg vil kjøre andre steder og kanskje ta med bilen til utlandet og slik, sier Andreas Myhre, om hvorfor han velger å oppgradere bilen sin.
Eksempelvis RallyX sin åpne 2WD-klasse kan bilen bli hakket mer konkurransedyktig med større motorvolum, men det er en kjensgjerning at det faktisk ikke skiller altfor mye på rundetidene på tvers av de fire NM-klassene med tohjulstrekk.
Fikk ikke motor i tide
Men nå hopper Myhre altså inn i ett av de villeste vepsebolene i norsk bilsport når det er duket for årets andre NM-runde, nå på Fuglehaugen utenfor Gol. Det løpet som geografisk også blir Myhres nærmeste bane.
– Det føles helt klart som en hjemmebane for meg, erkjenner han.
Før sesongstarten på Lånkebanen kunne vi melde om nærmere ti førere med sterk CV fra norsk bilsport og bør kunne regnes som potensielle A-finale-førere, og nå kommer altså Myhre inn med ferskt NM-gull i lomma.
Selv om sesongstarten altså røk. For tanken var jo å stille til start fra første meter, men slik ble det altså ikke.
– Jeg fikk aldri motoren i tide. Jeg ble lovet en, som ikke er blitt ferdig. Så jeg kjøpte en motor som Engsvik hadde til salgs. Men jeg har ikke fått testet mer enn ti runder, sier Myhre.
Venter en liten jente
Uansett, den skjeve starten på sesongen gjør at han ikke har noen mesterskapsambisjoner i år. I stedet bruker han 2024 til å kjøre bilen inn slik at målsetningen kan økes mer for neste sesong. I tillegg dukker det andre private ting opp som endrer litt på innstillingen rent sportslig.
– Ja, jeg kan bli pappa når som helst nå. Termin er om 14 dager. Da kommer det ei jente, så det kan hende jeg brått må stikke herifra. Så vi får ta det litt som det kommer, og sånn sett var det heller ikke kjempekrise at vi ikke fikk motor i tide. Samtidig blir det å kjøre med senkede skuldre, det går som oftest best og man har det mest artig da, slår valdresingen fast.