Andreas' tanker om Audi-testen: – DTM hadde trengt en Bakkerud

Publisert

Så skal det understrekes at veien til DTM er lang, og Andreas Bakkerud har neppea oddsene på sin side som rallycrossfører før DTM-testen som Audi nå tilbyr ham, til at han faktisk skal prestere såpass godt og få reelle sjanser til å kjøre i DTM, det tyske asfaltracingmesterskapet, neste sesong.

Andreas Bakkerud, her fra VM-finalen i Sør-Afrika. (Foto: Malte Christians)

Så skal det understrekes at veien til DTM er lang, og Andreas Bakkerud har neppea oddsene på sin side som rallycrossfører før DTM-testen som Audi nå tilbyr ham, til at han faktisk skal prestere såpass godt og få reelle sjanser til å kjøre i DTM, det tyske asfaltracingmesterskapet, neste sesong.

Men han har helt og holdent fått et åpent tilbud fra Audi, i det minste for å sjekke hvor ståa er, etter nyheten som kom onsdag formiddag. Beskjeden fra Audi-sjef Dieter Gass, som han faktisk har holdt hemmelig i flere måneder, kom dog som lyn fra klar himmel på bergenseren den gang.

Tar testen på ramme alvor

– Jeg ble først veldig overrasket! Så begynte jeg å tenke at det kanskje finnes muligheter for en Bakkerud i DTM, sier 27-åringen til Parc Fermé, som dermed tar utfordringen på største alvor med strak arm.

https://parcferme.no/rallycross/bakkerud-aktuell-for-dtm/

Han ønsker oppriktig at testen på Jerez om en drøy uke skal bli mer enn et PR-stunt hvor Audi ønsker å gi ham som en klapp på skuldra for god innsats i Audi-støttede EKS i Rallycross-VM.

Bakkerud har tidligere uttalt at det er rallycross han brenner for, men hvis så å si alle dører er lukket for ham der neste år - så vil han heller finne andre muligheter for å leve av å kjøre fort med bil. Aller helst uten å måtte tigge etter penger fra sponsorene sine, noe han har sluppet å være avhengig av de siste tre sesongene.

– Hos meg står alle dører åpne. Enten det er snakk om rallycross eller noe annet innen motorsport. Jeg er dog usikker på om én test i en DTM-bil er nok for å overbevise. Kanskje andre mesterskap kan åpne seg om jeg kjører bra på denne testen. For eksempel i ulike GT-serier, sier bergenseren.

Når det først er sagt, så er han i ekstase over å kunne kjøre en moderne DTM-bil på like vilkår med andre høyaktuelle kandidater.

– Det er helt vilt! Jeg tror ikke folk forstår hvor stort det faktisk er å bli plukket ut til en slik test. Jeg har gjort godt forarbeid og reiser ikke ned uforberedt. Men uansett hvordan det går, så skal jeg kjøre det jeg kan og samtidig nyte det, sier Bakkerud.

https://www.youtube.com/watch?v=iHqi5jXBrBo
Sjekk Bakkeruds egen YouTube-video da han fulgte lagkompis Mattias Ekström i sitt siste DTM-løp tidligere i år.

Nesten 200 kilometer i timen i snitt

DTM og rallycross er på mange måter rake motsetninger. Rallycross viser seg fra sitt ekstreme opp til 120-130 kilometer i timen på vesklende underlag, mens DTM gir en helt annen fartsopplevelse over lengre perioder i dobbelt så høy fart - men kun på asfalt over fire-fem ganger så lange baner.

En DTM-bil gjør en runde på mellom 180 og 200 kilometer i timen i gjennomsnitt, og har en helt annen aerodynamikk, veigrep og bremseeffekt enn hva man opplever i en tradisjonell rallycrossbil.

Bakkerud er likevel ikke redd for å havne mellom barken og veden med tanke på at hjertet hans ligger i rallycross uansett hvilke andre tilbud han måtte få.

– Hvorfor ikke jobbe likt på begge områder? Først skal DTM-testen kjøres, så får vi se hva de sier, sier Bakkerud på spørsmål om «hvis han måtte velge».

– Mangler personligheter

Audi og BMW forblir i DTM mens Mercedes erstattes med Aston Martin. Her fra Nürburgring. (Fto: Audi Communications Motorsport/Michael Kunkel )

I kjent selvsikker stil mener Bakkrerud at han, uavhengig av resultater, har mye å tilføre DTM-serien. Dersom det tilsynelatende urealistiske skulle bli en virkelighet - at han blir tidenes første nordmann til å kjøre ett av verdens mest prestisjefylte nasjonale racingserier.

– Jeg tror DTM faktisk trenger en Bakkerud i feltet. Personlig mener jeg at DTM er utrolig tøft, men de mangler personligheter, sier han.

DTM har forøvrig hatt en sterk link til både nye og gamle Formel 1-førere. Førere som Paul di Resta, Timo Glock og Pascal Wehrlein kjørte serien denne sesongen, og sistnevnte ble også rekruttert inn til Formel 1 direkte fra DTM i 2016.

Samtidig har også dobbelt Formel 1-verdensmester Mika Häkkinen kjørt flere sesonger i DTM, som et eksempel på flere avgåtte F1-førere som hoppet over i DTM.

Ellers er det verdt å nevne at både Mattias Ekström og tyske Timo Scheider tidligere mestere i den tyske serien, som senere gikk over til rallycross.

Powered by Labrador CMS