Andreas takker Solberg-brødrene for at han ikke er på tynnere is i VM
Sesongstarten har vært langt ifra optimal for Andreas Bakkerud. Selv hadde han fryktet at det hadde vært verre om det ikke var for Petter og Henning Solberg.
Man skulle tro etter diverse feider og disputter gjennom mange år i Rallycross-VM at Andreas Bakkerud og Petter Solberg ikke akkurat er bestekompiser. Sannheten er imidlertid den rake motsetningen.
For nærmest daglig er det telefonsamtaler mellom Andreas Bakkerud og en Solberg, enten det er Petter eller Henning. Ved siden av å ha vært svært dyktige bilsportutøvere på høyt internasjonalt nivå, så er en av verdens mest kjente bilsportbrødre også minst like kjent for sin tekniske kompetanse. Og den nyter Bakkerud godt av, for det er liten tvil om at ting kunne sett verre ut i en ellers vanskelig sesongstart for bergenseren.
– De har hjulpet meg veldig. De er ofte veldig opptatt av hva slags differ jeg kjører med, men nå kommer det med veldig mange tips. Vi har en god dialog, med både Petter og Henning. Det er kanskje Petter jeg har snakket med mest men jeg hadde vel tre telefoner bare fra Henning på lørdagen også, sier Andreas Bakkerud, til Parc Fermé.
Og det er ikke han som spør om hjelp, nødvendigvis. 28-åringen merker et brennende engasjement, spesielt fra hans tidligere hovedrival.
– Jeg tror dette handler om at Petter ønsker at nordmenn skal liksom. Han ser at jeg har vært langt ute på tynn is, så det er utrolig hyggelig at han har strukket ut en hånd. Lørdagsettermiddagen fikk jeg en lang smørbrødliste fra ham, og jeg tror jeg fikk ut 90 prosent av de boksene. Det ble mye for teamet å håndtere, humrer Bakkerud, som er på vei tilbake til Bergen i bobilen sin da Parc Fermé slår av en prat med ham.
Parc Fermé har ikke lykkes i å få en kommentar fra Petter riktig enda, som forøvrig er opptatt med å hjelpe sønnen Oliver til helgens VM-restart i rally i Estland. Men ifølge Bakkerud er feedbacken svært nyttig på spesielt demperoppsett ut ifra hva man både ser på TV og hva han selv forklarer til Petter.
– Ikke bare er han en fantastisk fører. Han er en fantastisk ingeniør, sier Bakkerud.
For det er ingen tvil om at Bakkerud sin sesongstart har vært blytung. Enkeltrunder og enkeltheat har sett lovende ut, men løpshelgene under ett har han ikke klart å få maks ut av. Ofte skyldes det et tilsynelatende mangel på tempoet han har klart å vise tidligere.
Samtidig er det ikke vanskelig å se at det er krevende med ny bil og nytt team. Forventningene står heller ikke i stil ut ifra rapportene som kom før sesongstart.
– Vi trodde vi har kommet lenger på dempersiden. Det har vi ikke, og der er både jeg og teamet veldig overrasket. Vi sliter mye med demperne, spesielt å justere bilen etter forhold som forandrer seg. På trening, hvor banen er jevn og fin, så setter vi topptider, men vi klarer ikke justere bilen til ethvert forhold. Der sliter vi enormt, sier Bakkerud.
Han mener fortsatt at bilen og GCK-teamet skal ha potensial til å kjempe om seire. Det er han nok også fortsatt programforpliktet til å si, men han innser at det blir en tung sesong, rent mesterskapsmessig dersom han skal ha håp om gull.
Mens Johan Kristoffersson leder med 111 poeng, har Bakkerud 53 poeng og ligger nede på en åttendeplass når fire av ti runder er kjørt. Under løpshelgen i Kovoula kom han i utgangspunktet ikke til finale i noen av rundene, men under søndagens løp fikk han muligheten da Juha Rytkönen fikk tidsstraff i semifinalen hvor Bakkerud ble nummer fire. Bakkerud ble til slutt sist i finalen.
– Alt er jo teoretisk mulig, så jeg vil ikke ha noen overskrift på at «Bakkerud har mistet troen på gullet». Men det er ikke så vanskelig å se at det blir mye vanskeligere nå. Samtidig håper jeg jo ikke at jeg skal avansere fordi Johan skulle få masse problemer. Så har vi også sett at Johan får det tøffere i år. Han har gjort feil han ikke har gjort før, og han er blitt slått på ren fart. Så skulle jeg klart å dra i land en 60-poenger i Latvia, så er vi nok med, sier han.