Andreas takker Petter for verdifull støtte etter «seieren» i Belgia

Fortsatt mangler seieren, men helgens stabile kjøring fra Monster-Audiene får Petter Solberg mye av æren for.

Publisert

Tre av fire kvalik-seire innledningsvis for RX Cartel er et styrketegn som har fått Andreas Bakkerud til å smile, senke skuldrene og utsondere optimisme igjen. Bedre ble det når semifinaleseieren var et faktum, og at det kun var en lynrask Timur Timerzyanov på rett sted til rett tid som snøt Bakkerud for sin første seier på 2,5 år.

Andreas Bakkerud og Liam Doran kunne nyte godt av en engasjert og entusiastisk Petter Solberg, som delte alt av erfaring og kunnskap for å hjelpe RX Cartel opp og frem. (Foto: Monster Energy)

Tre av fire kvalik-seire innledningsvis for RX Cartel er et styrketegn som har fått Andreas Bakkerud til å smile, senke skuldrene og utsondere optimisme igjen. Bedre ble det når semifinaleseieren var et faktum, og at det kun var en lynrask Timur Timerzyanov på rett sted til rett tid som snøt Bakkerud for sin første seier på 2,5 år.

Men Bakkerud smilte fortsatt, han. Ting er jo mer på stell, som han selv sier.

– Teamet har mer overskudd inn mot helgen. Og vi har en gladere teamsjef når man får med to biler inn i finalen. Litt uflaks hindret oss fra å være to biler på pallen, sier Andreas Bakkerud til Parc Fermé når roen har senket seg litt mer over depotet på legendariske Spa-Francorchamps i Belgia.

Derfor er Bakkerud teamsjef

Og dette med teamsjef så sikter han altså til seg selv, ettersom det er Bakkerud som faktisk er teamsjef for RX Cartel, både på papiret og i praksis.

Den historien dreier tilbake til da teamet måtte melde seg på innen 1. mars, og teamet fikk raskest behandlingstid og billigst pris for teamlisens hos Norges Bilsportforbund, under forutsetning av at teamet stod registrert på et norsk selskap.

Og vips, så har Bakkerud ansvaret for litt mer enn bare egen kjøring. Og per nå har ikke teamet råd til å kunne ansette en egen teamsjef, slik at bergenseren har tatt på seg denne rollen.

Likevel fikk han gratis bistand denne helgen, med kunnskap som hadde vært en teamsjef verdig. For da deres felles hovedsponsor Monster Energy også fikk invitert med seg Petter Solberg over som gjest under løpet denne helgen, så var det ikke i Solbergs interesse bare å kaste glans.

Vant på poeng

Intens start på finalen for Andreas Bakkerud, som her drifter ut med Joni Wiman - som etterlot gapet som Timur Timerzyanov utnyttet til det fulle. (Foto: FIAWorldRallycross.com)

Neida, verdensmesteren fra 2014 og 2015 stilte opp for Bakkerud og teamet med alt han kunne bidra med av kunnskap og erfaring.

– Han har vært veldig involvert denne helgen. Han har vært utrolig åpen og bidratt med ekstremt mye kunnskap. Han har sagt rett fra hjertet hva han mener, og har veldig mye god feedback på kjøring og oppsett. Bare se, vi var jo helt rå på regn, sier Andreas Bakkerud, takknemlig for at sin landsmann og tidligere rival stilte opp.

Og han tillegger derfor Petter æren for at de klarte å kjøre godt og smart, plukke med seg viktige poeng og sikre finalebillett til begge førerne. Ettersom Timerzyanov vant løpet, men hadde dårligere utgangspunkt enn Bakkerud, så var det Bakkerud som «vant» helgen med flest poeng totalt.

Solberg selv var en stolt nordmann som kunne konstatere at Bakkerud leverte et nytt, solid løp hvor han selv var svært delatkig.

Andreas Bakkerud tok nye steg på vått føre, mye etter hjelp og tips fra landsmannen Petter Solberg når det kom til kjøreteknikk og oppsett. (Foto: FIAWorldRallycross.com)

– Han kjørte veldig, veldig bra. Jeg har snakka med han i mange år om ting, men dette er første gang jeg virkelig kunne hjelpe ham på ordentlig. Nå vet jeg ikke hva han har sagt til deg, men det føles ut som alle er veldig fornøyde, sier Solberg til Parc Fermé.

Maner til stabilitet

Strategien, kunnskapen og erfaringen som Solberg spesielt fikk gjennom PSRX-suksessen de to siste årene fikk Bakkerud nå nyte godt av, kombinert med mange års kjøreerfaring og bilbygging som har gitt internasjonal suksess over mange arenaer.

Kombinert med at det ikke alltid gjelder å forsøke å komme seg først i mål i rallycross, men kjøre smart og plukke poeng og holde på stabiliteten. Og det betalte seg ved at Bakkerud plukket flest poeng uten at han vant løpet.

– Det jeg sier til han er at han ikke må få panikk. Bare se utover sesongen. Det holder at han plukker tre poeng mer i hvert løp. Så går det fint. Han trenger ikke ta 10-15 poeng på ett løp. Sesongen er fortsatt lang, og du må tenke hele helgen, ikke heat for heat, konstaterer Solberg.

– Jævlig stolt

Andreas Bakkerud kunne juble for andreplass sammen med seierherren Timur Timerzyanov og Joni Wiman. (Foto: FIAWorldRallycross.com)

Og da gledes det ekstra over å se at resultatet betalte seg.

– Jeg er jævlig stolt. Jeg må si det. Når de spør om hjelp, så hjelper jeg. Og i hvert fall så lenge de lytter, sier den norske bilsportlegenden, som i år bestemte seg for å legge sin internasjonale karriere på hylla.

For han er hjelpsom av natur, og signaliserer ofte at han stiller opp når folk spør. Når Solberg ikke har hatt større systemer og andre overhoder som bestemmer over han, så har han alltid jobbet etter en åpen filosofi.

– Erfaringa mi er vanskelig å få kjøpt, men man kommer langt med et godt vennskap. Jeg vil Andreas alt godt, og det er moro å kunne være delaktig i det. Han er jo tross alt en veldig ydmyk og hyggelig fyr, også.

– Dere er jo blitt sett på som beinharde rivaler i mange år?

– Jeg har egentlig vært så fokusert på mitt at jeg ikke har tenkt det den veien. Vi er et lite land og vi trenger ikke alltid dette prestisjegreiene, slår Solberg fast.

Petter Solberg og Andreas Bakkerud, her fra Hockenheim for to år siden. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)
Powered by Labrador CMS