Andreas må fortsatt vente på VM-sesongen: – Jeg skjønte tidlig at dette kom til å skje

Den utsatte påmeldingsfristen har gått ut. Andreas Bakkerud har brukt mellomtiden på å utforske elektrisk Supercars – og blitt kastet ut av finske grensekontrollanter.

Publisert

På telefon fra flyplassen i Finland tar Andreas Bakkerud seg til en prat mens han venter på å få slippe inn. Årsaken til at han befinner seg i Finland er fordi litauiske ESmotorsport har invitert han til å teste deres Skoda Fabia på Kouvola-banen, og de ønsket å få data og tilbakemeldinger fra bergenseren - i likhet med mange andre meritterte førere de har puttet bak rattet.

Andreas Bakkerud. (Foto: Jan-Kåre Rafoss / iRafoss.no)

På telefon fra flyplassen i Finland tar Andreas Bakkerud seg til en prat mens han venter på å få slippe inn. Årsaken til at han befinner seg i Finland er fordi litauiske ESmotorsport har invitert han til å teste deres Skoda Fabia på Kouvola-banen, og de ønsket å få data og tilbakemeldinger fra bergenseren - i likhet med mange andre meritterte førere de har puttet bak rattet.

Bakkerud haster inn til et møte med grensekontrollantene. Det er noen uklarheter med papirene som gjør at de ikke slipper inn 29-åringen.

– Jeg har alt jeg trenger av negativ covid-test og dokumentasjon på at jeg er på arbeidsreise, så vi får se, sier Bakkerud småstresset før han må legge telefonen.

Responsen var nedslående. Bergenseren må snu i døra og reise hjem, med mellomlanding via Brüssel i Belgia som fører til nye småhektiske grenseoverganger før han vender tilbake til Norge og Bergen og en ny karanteneperiode. Årsaken var uklarheter i papirene mellom baneanlegget på Kouvola og finske myndigheter, hvor det da ikke var mulig å slippe inn nordmannen - selv om han hadde alt sitt eget på stell.

– Det er ingen grunn til å være misunnelig på oss som driver og reiser mye om dagen, sier Bakkerud lettere fattet, som i stedet tar en pust i bakken og setter av god tid til en prat om hva som har rørt seg rundt ham den siste uka.

Skuffet over ikke å få kjøre i Norge

Fredag gikk den utsatte påmeldingsfristen til Rallycross-VM ut. På hviledagen i forbindelse med RallyX Nordic i Höljes, hvor Bakkerud stilte opp i elektrisk rallycrossbil for første gang. Manfred Stohl og hans team STARD ville hyre inn Bakkerud til å kjøre en av deres biler.

Men først, hva skjer med Bakkerud og VM? Hvor mye på overtid av overtid er vi nå egentlig?

– Du får ikke noe ut av meg nå i dag, humrer han.

– Så da blir det kjøring, ettersom du ikke kan si noe annet?

– Vi får se.

Men på spørsmål om hva Bakkerud tenker om at han ikke får sesongstarten på hjemmebane på Lånke, slik han selvsagt selv hadde ønsket, så skjønner man at det nå er ferdigstilt en plan for at han skal få kjøre, og at han i så måte er permanent påmeldt. Uten at han bruker egne ord på det.

(Foto: Jan-Kåre Rafoss / iRafoss.no)

– Jeg skjønte tidlig at det som til å skje, sier Bakkerud om avlysningen av VM-runden i Norge.

– Jeg hadde på en måte håpet at Hell skulle være åpent for x-antall tilskuere, og at det skulle gjennomføres. Rallycross har vært langt nede i en dal nå, og nå er det bare jeg og Sondre (Evjen, journ.anm.) som er aktive. Mest Sondre egentlig. Rallycrossen trenger et lite løft, og vi hadde hatt godt av en VM-runde i Norge igjen for å få litt blest. For min del hadde det vært viktig å få kjørt i Norge, sier Bakkerud.

LES OGSÅ: Andreas har bedre kontroll enn på flere år: – Jeg tror jeg har blitt hakket mer voksen

Fornøyd med kalenderen

Sesongstarten er flyttet til Barcelona i slutten av juli. Det gir han enda bedre tid til å sy sammen opplegget sitt, som skal være en videreføring av RX Cartel-konseptet, uten at han sier noe om hvilket team som skal drifte satsingen. Ei heller om det blir et gjensyn med EKS og deres Audier.

– Jeg ser på totalpakken. Kalenderen ser bra ut, og nå har vi litt mer tid på å klargjøre ting. Vanligvis selger man i november til februar, men når kalenderen ikke var klar for mer enn et par uker siden, så er det nå det begynner å skje ting. Jeg håper vi kan gå ut med noe innen kort tid, sier Bakkerud.

Kjøringen i RallyX Nordic, med en elektrisk Supercar i duell mot de ordinære forbrenningsbilene i toppklassen, den gikk egentlig over all forventning. Fjorårets demonstrasjon av Projekt E i forbindelse med VM-runden i Höljes viste biler som var langt bak farten til VM-bilene.

(Foto: Jan-Kåre Rafoss / iRafoss.no)

Denne helgen var gapet noe mindre, og etterhvert stabiliserte Bakkerud seg godt innenfor topp ti-tidene.

– Vi tok to steg fram og ett tilbake hele helgen. Vi må huske på at bensinbilene har vært utforsket og utviklet i hundre år, mens jeg satt i en bil som er helt i starten av sin æra. Det må prøves og feiles hundre ganger. Jeg er godt fornøyd med stegene vi tok, sier Bakkerud, som ikke får gjentatt nok at han tok to heatseire, to semifinaler og én finale gjennom løpshelgen som startet allerede Kristi Himmelfartsdag.

Slankere bil ville gjort susen

Og han får heller ikke poengtert nok at bilen er 300 kilo tyngre enn de ordinære Supercars-bilene. Han er langt på vei klar på at det er mer eller mindre utelukkende vektfaktoren som skiller den totale ytelsen mellom elbilen og bensinbilene.

– Det er jo egentlig enkel fysikk, og det handler om masseforskyvning. Vi kjører jo på samme dekk også, og med disse bilene er det egentlig bare dekkene som setter begrensningen. Vi skal rundt de samme svingene, og jeg har 300 kilo mer. Jeg kunne akselerere like fort som dem, men hastigheten midt i sving er mye lavere. Spesielt i svingen etter bakken før hoppet måtte jeg gå av mye mer enn de andre. Det meste ble tapt der, sier Bakkerud om styrkeforholdene slik han kjenner fra elbilen satt opp mot alle Supercars-bilene han har kjørt oppigjennom.

Rent kjøreteknisk beskriver han elbilen som «enkel å kjøre», men at drivlinjen er såpass annerledes satt opp at man må forandre kjørestil og filosofi betraktelig.

– Egentlig minte det meg veldig om hvordan man må kjøre rallycross på iRacing, sier Bakkerud, og viser til ett av verdens mest anerkjente simulatorplattformer for både profesjonelle utøvere og hobby-simravere.

(Foto: Jan-Kåre Rafoss / iRafoss.no)

– Man må huske på at det ikke er noen mellomaksel. Motorene foran og bak går uavhengig av hverandre, men de snakker ikke så mye sammen. Så når framhjulene treffer grusen før bakhjulene, så begynner de å spinne - og da blir bilen ustabil. Også kommer bakhjulene etter før de også begynner å spinne. Den biten tar det tid å bli vant til, og det handler også mye om oppsett.

Spesiell følelse før start

STARD sin elbilteknologi skal dog ikke innføres i VM neste år, selv om de har vært først ute med å utvikle elektrisk drivlinje til rallycross. Det er østerrikske Kreisel som har fått denne eneretten, og Andreas Mikkelsen viste fram bilen på Fuglau for et par uker siden.

Om ikke Bakkerud nødvendigvis er programforpliktet til å forsvare STARD sin løsning etter helgens kjøring, så skulle han gjerne sett at STARD sine biler kunne brukes i VM neste år.

– Jeg er redd Kreisel-pakka er for dyr, selv om den virket veldig bra. Men det er snakk om mange millioner som private team neppe vil ha råd til. Selv ikke Hansen-teamet, som kanskje er det mest etablerte rallycrossteamet i verden, vil kunne ha råd uten videre, tror jeg. Så da må nok fabrikkene inn og investere i det, tror Bakkerud.

En ting er i alle fall sikkert. Kjøregleden stod ikke tilbake for forbrenningsbilene, selv om overgangen til elbil har høstet stor kritikk og skepsis fra mange etablerte fans.

– Opplevelsen er helt vill. Sykt annerledes. Spesielt starten. Det er ingenting som pumper deg opp på forhånd, sammenliknet med hvordan du får opp adrenalinet i en bensinbil ved å spenne opp bilen, få på antilaggen og kjenne at hele bilen rister. Det var supervanskelig her. Man satt klar, uten lyd, og ventet bare på å slippe brekket. Da ble alt plutselig så mye mer ekstremt også, sier han. 

Powered by Labrador CMS