Andreas letter på sløret om den eksklusive Pirelli-avtalen

Nordmannen blir nøkkelpersonen bak neste års VM-dekk. Men han er usikker på om det blir noen løp i det hele tatt i år.

Publisert

Forrige uke ble det klart at Andreas Mikkelsen blir offisiell testfører for den italienske dekkleverandøren Pirelli, som fra neste år tar over posisjonen til Michelin om å levere dekk til WRC-bilene under VM-rundene. Lenge var det snakk om at Pirelli skulle inngå et samarbeid med Hyundai om å etablere et satelitteam som ville bli dekkprodusentens testplattform, med Mikkelsen som kaptein.

Andreas Mikkelsen, her i kjellerstua hjemme i leiligheten på Frogner. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Forrige uke ble det klart at Andreas Mikkelsen blir offisiell testfører for den italienske dekkleverandøren Pirelli, som fra neste år tar over posisjonen til Michelin om å levere dekk til WRC-bilene under VM-rundene. Lenge var det snakk om at Pirelli skulle inngå et samarbeid med Hyundai om å etablere et satelitteam som ville bli dekkprodusentens testplattform, med Mikkelsen som kaptein.

Etter at koronasituasjonen har satt et dypt preg på verdenssamfunnet siden mars i år, som også har rammet rallysporten spesielt hardt, så er det uvisst når det blir flere VM-runder igjen - og det synes tvilsomt at Hyundai i det hele tatt setter opp et satelitteam.

Driftes av fransk team

Pirelli har i så måte inngått en avtale med franske Sainteloc Racing om å bruke en Citroën C3 WRC, som ikke lenger går under fabrikkstøtte etter at Citroën trakk seg ut, og det er altså norske Mikkelsen med kartleser Anders Jæger som skal holde hjulene i gang - bokstavelig talt.

– Det skal bli deilig å dra igang med Pirelli-testingen, så jeg får kjørt mye bil og holdt ting gående, sier Mikkelsen til Parc Fermé, på telefon fra bobilferie på nordvestlandet for anledningen.

Men ferien er snart over, og 31-åringen er klar for å tre på seg kjøredressen igjen. I utgangspunktet skulle han og Jæger stille til start i belgiske Rally Spa, og var i full gang med testing da virusutbruddet satte en spontan stopp for all aktivitet dagen før det skulle brake igang.

5 av 13 runder er avlyst

Selve tidsplanen og mengden med test er ikke satt riktig enda, men Mikkelsen er lovet betydelig med kjøring for dekkprodusenten.

– Det skal bli en del kjøring. Akkurat nå vet jeg ikke hvor mye det blir, men det blir for eksempel en dag på grus, så en dag på asfalt - så går det en liten tid for de må forandre litt på dekkene før det blir nye tester. Og så videre, sier han.

Avtalen omfatter altså ikke løp. Mikkelsen vet derfor ikke når han blir å se i en eventuell VM-runde, og det er uansett vanskelig å spå nå som det er fullstendig stopp i alle VM-runder i rally. Rally Portugal, Safari Rally i Kenya, Rally Finland, Rally New Zealand og Rally Wales er allerede bestemt avlyst, mens nye datoer for Argentina og Sardinia vurderes før en eventuell avlysning.

Tyrkia, Tyskland og Japan ligger foreløpig planlagt som normalt.

Men Pirelli-avtalen til Mikkelsen gjør at han også står fritt til å kjøre for hvilket som helst annet team i VM under løp, ettersom det foreløpig ikke ligger an til VM-runder for Pirelli.

Slik er skissen på bilen som Andreas Mikkelsen skal benytte under testing og utvikling av nye WRC-dekk for 2021. (Foto: Sainteloc Racing)

– Jeg kan kjøre VM-løp med forskjellige biler, og det er OK å kjøre biler med Michelin-dekk i en VM-runde. Først må en slags kalender komme på bordet snart, så må jeg se om det kommer noen riktig timing for meg og ikke minst at det blir en åpning i et eller annet sete. Om jeg kjører noe i år, eller om det blir mer kjøring igjen neste år, det får jeg bare se an litt, sier han.

– Du har ingen bånd knyttet til Hyundai lengre?

– Det har egentlig vært ferdig siden desember, men vi har jo hatt dialogen etterpå. Men nå er det ikke noe særlig der lengre. Jeg står helt fritt uavhengig av team.

– Dratt fordel av covid-19

I januar var Mikkelsen svært tydelig på at han er nødt til å komme seg ut i enkeltrunder i VM for å vise at han fortsatt henger med. Dette for ikke å bli glemt til forhandlinger om kontrakter til 2021, hvor det er ventet at enda flere seter blir ledige.

Når vi nå er halvveis uti året, så er an mer avslappet med tanke på dette.

– Jeg tror ikke denne situasjonen har vært så ille for meg og Anders sin del. Nå blir vi ikke glemt ettersom ingen har fått kjørt noen ting. Så på en måte tror jeg denne covid-19-situasjonen egentlig bare har vært en større fordel for oss med tanke på rallyen, sier han.

Powered by Labrador CMS