Andreas lar seg imponere over Eyvinds innsats som ny teamkompis i Finland

– Vi samarbeider som helt vanlige teamkompiser, sier Andreas Mikkelsen om det å få Eyvind Brynildsen inn fra sidelinjen.

Publisert

I WRC 2 er det finske Esapekka Lappi som har tatt føringen og har alt å vinne etter at han ikke fikk noe WRC-sete i fjor. Og det skaper med andre ord sterk konkurranse for Andreas Mikkelsen, som har gått hardt ut og sagt han skal dominere klassen i år dersom han skal gjøre seg fortjent til et WRC-sete neste år.

Andreas Mikkelsen og Ola Fløene under fredagens første fartsetappe. (Foto: Skoda Motorsport)

I WRC 2 er det finske Esapekka Lappi som har tatt føringen og har alt å vinne etter at han ikke fikk noe WRC-sete i fjor. Og det skaper med andre ord sterk konkurranse for Andreas Mikkelsen, som har gått hardt ut og sagt han skal dominere klassen i år dersom han skal gjøre seg fortjent til et WRC-sete neste år.

Men det blir altså ingen enkel oppgave for begge de tidligere EVEN-kollegene, hvor Lappi nå på hjemmebane har sikret seg et forsprang på 16,3 sekunder ned til Mikkelsen på en tredjeplass. I mellom ligger russiske Nikolay Gryazin, tre sekunder foran Mikkelsen.

– Esapekka har kjørt veldig bra, men jeg visste jo at han kom til å gi gass. Vi har kjørt alt vi har kunnet, men så har det nok ikke vært noen fordel å være første Rally2-bil på veien. Men - i morra starter jeg som den tredje bilen, så det blir nok litt bedre. Vi kjørte helt på kanten på SS2 nå og var tre ganger ordentlig i brøyta, så vi har prøvd alt vi kan, sier Andreas Mikkelsen til Parc Fermé på telefon fra Finland.

Han kjører for Toksport som drifter bilene til Skoda Motorsport i WRC 2-klassen, og inn fra sidelinjen har Eyvind Brynildsen blitt invitert av teamet for anledningen etter at Marca Bulacia-Wilkinson, som égentlig skulle kjørt bil nummer 22, fikk innreisenekt til Finland. Brynildsen er på fjerdeplassen bak Mikkelsen, 25,9 sekunder bak landsmannen. Dette er også Brynildsens første VM-løp siden Sardinia i fjor høst, og Mikkelsen er imponert over teamkameraten sin.

(Foto: Skoda Motorsport)

– Det er veldig gøy det han gjør. Han ble kastet rett inn i det, og jeg syns han gjør en veldig god jobb. Jeg tror han koser seg, men jeg vet jo at Eyvind er en bra sjåfør. Det har han vist utallige ganger. Snø passer han godt, og han har godt med erfaring fra Skodaen. Vi har sammenliknet litt oppsett og slik fra testen, så vi jobber helt klart sammen akkurat som vanlige teamkompiser ville gjort, sier Mikkelsen.

– Det kiler i skrukken

Brynildsen bekrefter Mikkelsen teori om at han virkelig koser seg. Og kan heller ikke klage på eget tempo, der han på ingen måte er i bakevja, selv om tempoet i toppen er noe høyere enn hva han selv makter.

– Man må virkelig gasse altså. Ellers blir du langt etter med en gang. Jeg kjører virkelig det jeg kan, og jeg må si meg godt fornøyd med både egen jobb og den jobben Veronica gjør. Og ikke minst har vi det dritmorsomt. Det er ordentlig gøy der ute, sier Brynildsen.

Fredagens «loop» ble kjørt to ganger på samme etappe, og Mikkelsen anser denne for å være den mest krevende for rallyet. Brynildsen innrømmer at han også fikk seg en god heisatur her i dag.

(Foto: Skoda Motorsport)

– Du ligger på turtallsperra i en kilometer, så er det to flat seks venstre-svinger etter hverandre før en ny rettstrekke med turtallsperre. Da kan du tro det kiler i skrukken, sier Brynildsen.

Oliver med kraftig progresjon

Den som kanskje imponerte mest på SS2 var norsk-svenske Oliver Solberg, som kjører sitt første VM-løp i toppklassen WRC. Fra en beskjeden og akseptabel tiendeplass på første etappe, så klinte 19-åringen til med fjerdetiden andre turen igjennom, attpåtil i mørket.

Solberg presiserte at han nå begynner å lære og forstå spesielt aerodynamikken på disse kraftige beistene av noen biler.

– For en dag. Helt fantastisk! Noe jeg aldri kommer til å glemme, sier Solberg om sine to første etapper i en WRC-bil, og understreker at det var en krevende etappe i mørket. 

– Når du er sidelengs med bilen hele tiden, så ser du svært lite. Lysene peker i en annen retning enn der du befinner det, så du ser ikke hvor du havner. Det var litt skummelt, så jeg ventet bare på å treffe noe. Men jeg er fornøyd med tiden og veldig fornøyd med at jeg begynner å forstå bilen mer, fortsetter 19-åringen, som klatret opp til åttendeplass totalt etter prøven, 45,9 sekunder bak ledende Ott Tänak.

Oliver Solberg og sin midlertidige kartleser i Finland, Seb Marshall. (Foto: Colin McMaster)

Ole Christian Veiby har hatt en svak start på løpet. Gassproblemer gjennom første etappe, og det var ikke noe tempo å skryte av under den andre gjennomkjøringen. Nå vil Kongsvinger-gutten nullstille før den «store» dagen som skjer lørdag.

– Ikke den starten vi hadde håpet på, men vi er tilbake i morgen når vi får nullstilt oss over natta, skriver Veiby på sosiale medier.

Powered by Labrador CMS