Andreas klar for fransk storlag til vintersesongen
Og bergenseren avslører at den franske vinterserien i «isracing» jobber med å få større internasjonal status.
Han har de siste sesongene vært å finne i enkelte løp i det som kalles for Trophee Andros, den franske serien i isracing eller israllycross om du vil. Med spesialbygde biler i en nokså unik bilsportgren er konkurransen fortsatt skyhøy og marginene ørsmå i tett konkurranse mot flerfoldige sterke førere og team.
Denne kommende vintersesongen har Andreas Bakkerud signert kontrakt med franske Sainteloc Racing. Dette franske teamet har lange tradisjoner for seriøs satsing i flere bilsportgrener, spesielt i GT3-racing i tillegg til at de har driftet mang en rallybil i euroapmesterskapet i rally.
Ingen forbrenningsmotorer
Nå satser de på den franske serien, som i år går helelektrisk. Karosseriet har de bygd på en Audi A1, en biltype Andreas Bakkerud kjenner godt til fra rallycrossen.
– I år er det ingen forbrenningsmotorer. Kun elektrisk, og blir sånn sett det første helelektriske mesterskapet over en sesong utenom Formel E. Utrolig spennende, og skikkelig kult. Opplegget er veldig proft, og sporten har stor «standing» i Frankrike. Interessen er omtrent sidestilt med skiskyting om vinteren her nede, sier Andreas Bakkerud til Parc Fermé.
28-åringen, som ble kåret til «Årets bilsportutøver» sist helg, har lagt skuffelsen med VM-sølvet bak seg og fokuserer nå inn mot en ny sesong. Bakkerud har en filosofi å få kjøre mest mulig, så lenge det har et ratt og fire hjul. Trophee Andros er han også kjent med fra i fjor.
Spesialister
Og konkurransen blir beintøff i år. Sebastien Loeb er blant annet med, det samme er den gamle F1-profilen Olivier Panis - som har kjørt dette i en årrekke. Sønnen til Alain Prost, Nicolas Prost, er på startstreken - og den franske rallycrossføreren Jean-Baptiske Dubourg er også en spesialist i denne grenen.
– JB har vel vunnet sammenlagt de siste fire årene her nede. Det gjelder å ha erfaring da det er veldig lite kjøring. Viktig å ha med seg folk som skjønner isen og grepet man får. Teamet ser ut til ha dyktige folk her, selv om det er nokså ferskt i denne sammenheng, sier Bakkerud.
Det var Sainteloc som selv tok kontakt med bergenseren. De visste at han var klar for å kjøre og var fornøyde med det lille han leverte i fjor.
– De tok kontakt, og jeg sa bare ja, jeg. Så det var bare å booke fly ned, reise og hilse på teamet og treningsskjøring nå i dag, sier han.
Håper på internasjonal spredning
Sporten er ganske så spektakulær i seg selv. Det er knotete baner, bilene har en spesiell styring på alle fire hjul, og det lønner seg å ligge så bredt som mulig. Derfor har de blant annet vindusviskere på siderutene. Utover dette kan bilene sammenliknes med rallycrossbiler og har ekstremt mye effekt og har aggressive piggdekk for å få så mye krefter i bakken som mulig.
Mesterskapet har vært å regne som et fransk mesterskap i alle år, og sporten har forblitt ganske unik i Frankrike. Men nå jobber de, ifølge Bakkerud, med å få mer internasjonal profilering.
– De har en god TV-deal med L’Equipe her nede, men det bærer jo preg av at det er veldig fransk. De snakker knapt engelsk her nede. Men de har et mål av seg om å bli større internasjonalt, noe de nå håper å gjennom flere ikke-franske førere og større fokus på elektrisitet enn mange andre steder, sier han.