Andreas har fått større tillit – avslutter sesongen med økt fabrikkstøtte
Skulle helgens VM-runde gå åt skogen, bokstavelig talt, så er ikke gullkampen i WRC 2 kjørt likevel.
RALLY: Rally Sentral-Europa er en nyvinning på årets WRC-kalender. Et tredelt løp hva gjelder nasjonaliteter, hvor de starter på tsjekkiske trakter fredag, før de går videre til Østerrike og Tyskland resten av helgen. Underlaget er asfalt, og veikarakteristiskk og værprognoser signaliserer et svært krevende rally.
– Første dagen kan bli ganske kødden. I hvert fall om været er slik det blir meldt, sier Andreas Mikkelsen til Parc Fermé, og viser til meteorologiske utsiktene i Mellom-Europa førstkommende helg.
Krevende tsjekkiske veier
Alt starter i Tsjekkia på fredag, med veier som er smale, og med mye «grus og dritt som blir dratt opp», for å bruke Mikkelsens ord.
– Det blir griseglatt. Lørdag og søndag er enkle etapper, som er oversiktlig og fint.. Så forskjellen blir gjort på fredag. Er du langt bak på fredag, så tar du ikke igjen det på lørdag og søndag, spår Mikkelsen.
Matematikken er enkel i et komplisert regelverk, med tanke på WRC 2-mesterskapet; Andreas trenger en andreplass og to Power Stage-poeng for å sikre gullmedaljen i WRC 2.
Han har kjempet mot Yohan Rossel denne sesongen, som har fullført alle løpene sine og levert stødige resultater på asfalt. Samtidig har Rossel gjennomført seks løp, og har kun ett løp igjen av sin kvote. I tillegg har teamkamerat Gus Greensmith også reelle sjanser til gull ettersom han allerede har et brutt løp som han kan stryke.
Kan senke skuldrene
Mikkelsen har på sin side kjørt fem løp, men signalisert gjennom sesongen at det blir maks seks løp på grunn av begrenset budsjett.
Helt fram til denne uka. For da kom det fram at Mikkelsen også er påmeldt til Rally Japan, som gjør at han får full kvote og større romslighet med å tanke på dette ene løpet man skal stryke dersom man kjører syv løp.
– Derfor må jeg ikke kjøre med så høye skuldre. For da har jeg et løp til. Men klart, vi vil jo prøve å avgjøre det allerede nå, sier Mikkelsen, som altså kan ta gullet fra Rossel med ett løp mindre å ta av.
Mer og mer støtte fra Skoda
Årsaken til at Mikkelsen plutselig får fullbyrdet sesongen mot de oddsene han selv satte etter at han kom igang vel sent med WRC 2-sesongen, den ligger hos Skoda selv. Som kjent var Mikkelsen på vei ut av Skoda og Toksport og på vei inn til Hyundais fabrikkteam i toppklassen før årets sesong, før dialogen og forhandlingene plutselig strandet for Mikkelsen.
I mellomtiden hadde setene i Toksport fylt seg opp, og Mikkelsen måtte skrape sammen midler selv hvis det skulle bli en bil tilgjengelig for ham. Men forutsetningene har endret seg utover sesongen. For det er 34-åringen fra Oslo som har vært den klart mest stødige og effektive blant den enorme Skoda-entouragen som finnes i WRC 2.
– I starten var planen bare fire løp. Men det at Rossel har ledet og kjørt bra, hvor han vant de to første løpene, det hjalp oss til å få flere løp. For Skoda vil jo vinne mesterskapet, og de andre leverte ikke. Så da ble det mer på oss. Men samtidig kunne jeg ikke dra av i de løpene selv, for da hadde jeg ikke fått noe mer, sier Mikkelsen, og poengterer at det er Skoda Motorsport sitt eget ønske å sende ham til Japan.
Torstein bikker kvota
Der skal han kjøre uansett. Men det er altså ikke sikkert at han trenger det dersom alt går veien denne helgen.
Situasjonen er dog litt annerledes for kartleser Torstein Eriksen, som også kjemper i et eget mesterskap i WRC 2. Men han er helt avhengig av et godt resultat denne helgen, og kan ikke lene seg på Japan. Årsaken heter Ole Christian Veiby, hvor Eriksen stilte opp i høyrestolen i Rally Sverige før Mikkelsen-sesongen startet.
Eriksen får nemlig sitt syvende tellende løp denne helgen, og kan dermed ikke få poeng for Japan. Samtidig har han mer poeng å hente enn Mikkelsen, og er derfor på sin side avhengig av en tredjeplass for at han sikrer WRC 2-gullet for kartlesere.