Anders fikk M-Sport-invitasjon - slik vurderer han den nye R5-bilen

Han har vist stor interesse for den nyeste R5-bilen på markedet, men Anders Grøndal er usikker på når han stiller opp i NM med en slik bil.

Publisert
https://www.instagram.com/p/BykfbdLhaNO/

Tirsdag dro han til England som en av flere prioriterte M-Sport-kunder for å teste deres nye Ford Fiesta R5 som ble offisielt presentert forrige uke. Fra begynnelsen av juli kommer bilen i salg, men foreløpig er det ikke undertegnet noe kjøpekontrakt fra den regjerende norgesmesteren.

https://www.instagram.com/p/BykfbdLhaNO/

Tirsdag dro han til England som en av flere prioriterte M-Sport-kunder for å teste deres nye Ford Fiesta R5 som ble offisielt presentert forrige uke. Fra begynnelsen av juli kommer bilen i salg, men foreløpig er det ikke undertegnet noe kjøpekontrakt fra den regjerende norgesmesteren.

– M-Sport inviterte meg for å prøve bilen sammen med alle andre potensielle kunder. Det kjøres en tre dagers test med prøvekjøring av den nye bilen, forteller Anders Grøndal til Parc Fermé.

Rekker neppe NM i år

Anders Grøndal sammen med M-Sport-sjef Malcolm Wilson. (Foto: Privat)

Han har vist åpen, offentlig interesse for bilen flerfoldige ganger via sosiale medier, og det er bygd seg opp en stor forventing til at Grøndal blir den første til å ta denne bilen inn til Norge. Det skjer neppe med det første denne sesongen, skal vi tro drammenseren.

– Det er usannsynlig, sier Grøndal på spørsmål om han kommer til noen NM-runder i år med en ny R5-bil.

Men M-Sport ser på han altså som en sannsynlig kunde for å bestille bilen. Malcolm Wilson har tidligere sagt til Parc Fermé at Grøndal har stått på bestillingslista, selv om Grøndal selv avkrefter at han har bestilt og tegnet noen kjøpekontrakt for den nye bilen.

Sterkere motor fra bunn av

Her tester Anders Grøndal den nye Fiesta R5 hos M-Sport i England. (Foto: M-Sport)

Dog har han altså fått smak på hva M-Sport har utviklet, nærmere fem år på etterskudd fra andre konkurrenter. Deres første Fiesta R5 kom i 2013, mens det er Skoda og Volkswagen som i dag har etablert seg som de tilsynelatende mest konkurransedyktige R5-bilene.

– Vi kjørte bare på en flyplass, og på asfalt hvor jeg har lite erfaring. Så jeg kan ikke si noe særlig om hvordan den oppfører seg på en skikkelig etappe. Men motoren var sterkere fra bunn av, konstaterer den regjerende norgesmesteren.

– Hvordan tror du den er sammenliknet med Skoda og Volkswagen?

– Ettersom jeg ikke har kjørt de bilene, så er det umulig for meg å si, slår Grøndal fast, som har DS3 R5 fra 2015 og Fiesta R5 fra og med 2016 som sine sammenlikningsgrunnlag.

Powered by Labrador CMS