Årets 24-timersløp på Daytona kommer til å bli et av de mest intense løpene på mange år.

Alt du behøver å vite om 24-timersløpet på Daytona

Et av de råeste billøpene er rett rundt hjørnet og vi guider deg til de viktigste punktene i årets utgave.

Publisert Sist oppdatert

RACING: Etter siste nyttårsrakett er sendt opp, er det kun én ting som står i tankene til mange av verdens mest profesjonelle bilsportutøverne. Nemlig, hvordan vinner vi 24-timersløpet på Daytona. Men hva er det som gjør akkurat dette løpet så spesielt?

Løpet er av høy prestisje og har gått hvert år siden 1962 men ikke før 1966 ble det kjørt 24-timersløp. Daytona har blitt et viktig løp for team og fabrikanter, som ofte bruker det som en slags «shakedown» mot for eksempel 24-timersløpet på Le Mans i Frankrike. Dette ble gjort veldig tydelig i Hollywood-filmen «Ford vs Ferrari» som kom ut i 2019. Gjør du alt riktig under disse 24 timene, blir du belønnet med en helt spesiell Rolex Daytona-klokke, som deles ut til alle klassevinnere og en plass i historiebøkene.

Nordisk interesse

For den rutinerte motorsport-seeren, er det kanskje ingen hemmelighet at Norden er godt representert generelt i langløp. Men det skal sies at det er ekstra spesielt for oss nordmenn som har vår egen Porsche-fabrikkfører Dennis Olsen med. Olsen, som ikke er helt uvant med langløp, har blant annet vunnet 12-timersløpet på Bathurst så sent som i 2019, så at sjansene for norsk pallplass er gode er det ingen tvil om. Olsen skal kjøre for KCMG-teamet i årets løp.

To andre navn som nordmenn sannsynligvis kjenner godt til, er svenske Marcus Ericsson og danske Kevin Magnussen. Etter mindre vellykkede karrierer i Formel 1, har de begge gjort karriereskift i USA. Ericsson gikk over til å kjøre IndyCar og etter én sesong ble han plukket opp av Chip Ganassi Racing-teamet (CGR). Magnussen har fulgt i farens fotspor - Jan Magnussen - og har gått over til å kjøre langdistanseracing i IMSA-mesterskapet. Fellesnevneren her er at begge er del av CGR-organisasjonen, som gjør de begge aktuelle for 24-timersløpet på Daytona.

Trafikkparadis

Langdistanseracing er kjent for å være kaotisk, og Daytona er intet unntak. Årets løp er preget av den største startlisten siden 2014, med hele 61 biler fordelt på fem ulike klasser. Her finnes alt fra amatørteam til blodtørste fabrikkteam.

De to raskeste klassene som vi finner på startlisten er; Daytona Prototype International (DPi) og kanskje mer kjent i Europa, Le Mans Prototype 2 (LMP2). I DPi-klassen er det Cadillac og Acura som rår over syv team, mens de ti teamene i LMP2 benytter seg av samme Oreca-chassis. Selv om klassene er fordelt på to, er de i noen tilfeller veldig like på rundetider.

På trinnet under finner vi en klasse som ble introdusert for mesterskapet i fjor, Le Mans Prototype 3 (LMP3). Dette er en klasse som har et sterkt nærvær av amatørteam. Av disse ni påmeldingene er det kun Andretti Autosport og CORE Autosport som er av profesjonelt kaliber.

En LMP3-bil på vei forbi en Acura NSX GT3 som går i GTD-klassen.

Nytt for i år er at GT Le Mans forsvinner (GTLM, også kjent som GTE i Europa, journ.anm.). Det gjør at vi får et GT3-felt på hele 35 biler fordelt på to klasser. I GT Daytona Pro (GTD Pro) har vi 13 team klare til start, og det er nettopp her vi får selveste Dennis Olsen.

GT Daytona (GTD) er den største klassen i årets løp, med 22 påmeldte team. Det forøvrig i GTD at det kjøres med GT3-biler. 22 team er med andre ord en kjempegod lapskaus av profesjonelle og amatørførere. Selv om klassen kan betegnes som amatørklassen, er det fortsatt mange veletablerte team som stiller her.

Forskjellene mellom GTD Pro og GTD, er at førere på team i GTD Pro har en mye høyere gradering på lisensen enn førere på team i GTD.

24-timersløpet på Daytona

Sted: Daytona Beach, Florida USA

Banelengde: 5,729 km

Gradering i ovalen: 31°

Forrige vinner: Wayne Taylor Racing

Mestvinnende førere: Hurley Haywood Scott Pruett (5 seiere)

Mestvinnende team: Chip Ganassi Racing (5)

Mestvinnende fabrikant: Porsche

«Balance of Performance»

Den største snakkisen før hvert eneste langdistanseløp er Balance of Performance (BoP). Dette er en funksjon arrangørene kan bruke for å tette luker mellom biler i hver sin klasse.

La oss bruke GT-klassen som et eksempel; siden det er mange ulike biltyper med ulike motortyper, betyr det og at ulikheten mellom bilene kan bli veldig store. For å hindre at noen biler får store fordeler, kan arrangøren strupe eller gi team fordeler slik at rundetidene nesten blir identiske på tvers av alle i klassen.

Dette kan for eksempel være at noen må kjøre med litt ekstra vekt. I noen tilfeller får man til og med justert bensintank slik at forbruket over et stint er likt med andre biler. Hvor mye BoP man gir, bestemmes ofte etter treningstider. Derfor kan det å være raskest på treninger gjøre at bilen kan bli straffet med en BoP-justering. Det betyr at vi sjeldent vi ser potensiale til lagene før kvalifiseringen.

Lagånd

Pato O' Ward i prat med Eric Lux etter å kjørt sine treningspass.

I langdistanseløp er det obligatorisk å være et team av førere og man må være minst to førere per bil for å kunne delta. Det er også viktig at man kan samarbeide godt med hverandre gjennom alle testene og i løpet. Det er ofte noe som skiller de gode teamene mot de beste.

Gjennom løpet så har man lov til å kjøre kun fire timer av gangen før man må bytte bil med lagkameraten. Overskrider man de fire timene blir det umiddelbart straff. Etter man har kjørt sine stint, har man også obligatorisk hviletid, ikke helt ulikt det yrkessjåfører er vant med. Man har også en minimumtid alle førere må oppfylle for å unngå straff i sluttresultatet.

Parc Fermés forhåndsfavoritter

Hvis dette er ditt første 24-timersløp på Daytona du følger med på, så er det kanskje litt vanskelig å finne noen å heie på. Derfor deler vi hvem vi mener ser sterkest ut til årets løp.

I DPi finner vi mange sterke navn, men spesielt tre team utmerker seg her. Chip Ganassi Racing stiller med to biler i den øverste klassen. Dette er to biler med ekstremt gode forutsetninger, da noen av favorittene som skal delta her består av tidligere mestere og vinnere av løpet. Deriblant Scott Dixon og Earl Bamber, i tillegg våre nordiske venner Ericsson og Magnussen. CGR-teamet har nok sin beste sjanse på mange år til å kunne vinne Daytona-løpet for sjette gang.

For å gjøre det må de gjennom et team som virkelig har etablert seg de siste årene, Wayne Taylor Racing. WTR-teamet er det eneste laget sammen med CGR som har klart å vinne løpet tre ganger på rad. Siste seier var i fjor, men med IMSA-veteranene Ricky Taylor og Filipe Albuquerque i spissen, er sjansene gode til å kunne være det første teamet til å score fire seiere på rad.

I LMP2 er det nok Racing Team Nederland som utmerker seg med sine førere. Dette er et svært profesjonelt team som sitter med mye erfaring fra European Le Mans og Langdistanse-VM. Et annet lag som kan true seieren i LMP2 er G-Drive Racing med tilnærmet lik erfaring. Det som fort kan være jokeren her er at det er obligatorisk for hver bil i LMP2 å kjøre med minst én fører med bronsegradering på lisensen.

I LMP3 er det kun ett team som ser spesielt sterke ut, og det er Andretti Autosport. Dette er et lag bestående av tre sølvgraderte førere (FIAs tredje høyeste rang, journ.anm.). Her finner vi Jarret Andretti, Josh Burdon og Rasmus Lindh. Med seg som fjerdefører har de tidligere IndyCar-fører, Gabby Chaves.

Corvette Racing, med Tommy Milner, Nick Tandy og Marco Sorensen bak spakene.

Høyt nivå i GT-klassene

GTD Pro er på lik linje med DPi stappfull av talent og mange sterke team. Men også her er det team som stikker seg ut. Ferraris kundeteam Risi Competizione stiller kanskje med løpets beste kvartett. Her finner vi blant annet nykronet vinner av 24-timeren på Spa, Alessandro Pier Guidi, sammen med James Calado, Daniel Serra og Davide Rigon.

De er ikke alene i å stikke seg ut, for også KCMG ser sterke ut. Med Laurens Vanthoor og Patrick Pilet i spissen, ser dette ut til å bli en av de beste sjansene for den norske fabrikkføreren Dennis Olsen til å kunne komme på pallen. Med seg har de også sveitsiske Alexandre Imperatori.

Disse lagene møter dog sterk motstand fra Chevrolet som stiller med to sprettnye GT3-biler. Problemet her er at BoP-justeringen kan bli veldig streng for disse to bilene, så om de på løpsdagen vil være helt der oppe, er enda ikke godt å si. Det kan selvfølgelig peke andre veien også, hvor Corvette-teamet kan bli veldig, veldig sterke.

Årets største felt er også det største spenningsmomentet når man tenker på klasseseier. Her er det mange sterke team og førere som kommer til å kjempe til siste sekund. Det er nesten umulig å sitte med noen forutsetninger, men basert på tidligere resultater er det nok Magnus Racing og Winward Racing som har størst fordel med tanke på tidligere erfaring.

Powered by Labrador CMS