Alonso er tilbake i manesjen – blir det et Lauda-, Schumacher-, Kimi- eller Kubica- comeback?
Siste ord er ikke sagt i Formel 1-sagaen om Fernando Alonso. Spørsmålet nå blir hva slags comeback spanjolen får.
Etter at det ble satt igang nok et overgangsbonanza i Formel 1-sporten for 2021, anført av Sebastian Vettel uten Ferrari-kontrakt, erstattet av McLaren-fører Carlos Sainz jr, som blir erstattet av Renault-fører Daniel Ricciardo, som da etterlater et nokså lukrativt Renault-sete vis-a-vis Esteban Ocon, så er det siste kortet i kabalen foreløpig lagt.
Det ble tidlig spekulert i at Fernando Alonso skulle gjenforenes med teamet han ble verdensmester for i 2005 og 2006. Men det ble også snakket noe om et potensielt comeback for Nico Hülkenberg igjen, og ikke minst ble det raskt ønsket å få forlenget karrieren til Sebastian Vettel i gult ettersom det etterhvert syntes tvilsomt at han skulle få noen plass i Mercedes for neste sesong.
To sabbatsår
Så ble det altså spanjolen sin tur, etter to sabbatsår i 2019 og 2020. Karrieren til en av Formel 1-sportens mest markante skikkelser de siste to tiårene var altså ikke død. Kun lagt på is etter at han sa takk for seg med rørende piruetter i Abu Dhabi i 2018, etter fire svært krevende - for ikke å si mislykkede år i McLaren.
– Renault er min familie og mine sterkeste minner i Formel 1 er mine to VM-titler. Men nå ser jeg framover. Det er med emosjonell stolthet jeg returnerer til teamet som ga meg muligheten i starten av karrieren, som nå gir meg muligheten til å komme tilbake på det høyeste nivået, sier Alonso i en pressemelding.
Det er ikke til å legge skjul på at mye av Renaults formål med signeringen også blir å tilknytte seg verdifull erfaring til utvikling av bil når det nye regelverket trer i kraft fra 2022. Målsetningen blir å være tilbake på pallen igjen.
De mest kjente comebackene
Alonso føyer seg med dette inn i rekken av verdensmestere som gjør comeback etter annonsert karriereslutt, etter at han siden har satset på langdistanseracing, ørkenrally og Indy 500. De mest kjente comebackene i Formel 1-historien har derimot vært av ulik suksessfaktor.
Niki Lauda og Alain Prost ble kjente for å bli verdensmestere igjen etter at de la opp første gang. Lauda brukte tre sesonger etter comebackåret 1982 på å ta gullet igjen i 1984, mens Alain Prost ble verdensmester i comeback-året 1993 etter ett års pause i 1992.
Men ikke alle comeback har vært like suksessrike. Michael Schumacher la opp i 2006 etter to år uten gull, slått av nettopp Fernando Alonso, men kom tilbake ta Mercedes startet fabrikkteam igjen i 2010, og kjørte tre sesonger før det var slutt på moroa. Det endte med kun én pallplass i denne perioden, etter å ha kjørt seg inn i historien som tidenes mest suksessrike Formel 1-fører med syv VM-gull og 91 seire.
Kimi Räikkönen tok en rallypause i 2010 og 2011, men kom tilbake i 2012 og har tatt tre seire og flust av pallplasser siden. Robert Kubica hadde derimot et særdeles mislykket comeback i fjor, der han riktig nok slumpet inn ett poeng i det meget spesielle Tysklands Grand Prix, men foruten dette var feltets desidert svakeste fører over resten av sesongen.
Lave forventninger til spanjolen
Vi har spurt to norske Formel 1-eksperter om hva de tenker om Alonsos comeback. Hvor på skalaen mellom Lauda/Prost og Kubica havner spanjolen?
– Det blir nok ikke noe Prost-comeback med VM-tittel, men forhåpentligvis vil han gjøre det bedre enn i McLaren sist. Schumacher hadde alt å tape på å gjøre et comeback, og tapte på en måte også. Han avsluttet nærmest på topp, men hadde et mislykket comeback. Alonso ga seg imidlertid ikke på topp, så han kan håpe på mer suksess i sitt comeback, sier Formel 1-kommentator på V Sport, Atle Gulbrandsen, til Parc Fermé.
Han kommentatorkollega, Formel-1.no-redaktør Stein Pettersen, tviler på at comebacket blir like suksessrikt som noen av de nevnte førerne.
– Jeg tror det blir et slags Alonso comeback. Det vil si, jeg tror kanskje det blir nærmere Schumacher, sier Pettersen.
Han har lave forventninger til 2021, men tror det kan skje spennende ting - også for Alonso, med nytt regelverk.
– Han blir viktig for å bygge opp teamet og bilen. Jeg tror ikke vi skal vente noen umiddelbar suksess i 2021, men husk at 2022 kan bli hva som helst. Da kan vi få en Button/Brawn-sesong, og det er et år der for eksempel Lando Norris kan bli verdensmester, sier Pettersen.
Gulbrandsen mener Formel 1-sporten uansett utelukkende tjener på Alonso-comebacket.
– Dette er kjempebra for F1. Aksjeverdien vil forhåpentligvis øke like mye som den falt da det ble klart at Vettel forlater Ferrari, sier Gulbrandsen.