Ekspertene reagerer på sjokknyheten:
– Alle som kjører Formel 1 har lyst til å kjøre for Ferrari
Kan det virkelig skje altså? Det ser sånn ut. Slik reagerer ekspertene på at Lewis Hamilton går til Ferrari.
FORMEL 1: Torsdag slapp en bombe ned i Formel 1-paddocken da Autosport kunne rapportere at Lewis Hamilton kommer til å gå til Ferrari i 2025.
– Dette må være 1. april, sier redaktør i Formel-1.no og Viaplay-ekspert Stein Pettersen.
Kollega Atle Gulbrandsen er naturlig nok også overrasket.
– Det er pålitelige kilder som melder dette, så da skjer det sikkert, men jeg forstår ikke hvorfor. Hamilton har riktig nok hatt en drøm om å kjøre for Ferrari, men det må da være mye viktigere for ham å kunne kjempe om en ny VM-tittel, og ser man på de siste års resultater vil jeg tro sjansen for å oppnå det er større hos Mercedes enn hos Ferrari, forteller Gulbrandsen til Parc Ferme.
Thomas Schie ser på det som en god nyhet.
– Jeg tenker at det er en morsom nyhet, og at det er bra for Formel 1-sporten. Det skaper masse interesse, forteller han.
Ikke vunnet siden 2007
Hamilton går inn i sin 12. sesong i Mercedes, og med de fem første årene i sporten hos McLaren står han med 17 sesonger hvor hans suksess har blitt drevet av en Mercedes-motor. Selv om ryktene alltid har vært der trodde nok de fleste at karrieren også ville bli avsluttet i Mercedes.
Teamet har riktig nok to krevende sesonger bak seg, men Ferrari har heller ikke imponert alt for mange. Merittene de siste årene kan heller ikke sammenlignes da Ferrari ikke har vunnet VM siden 2007. Schie mener likevel det er avgjørende at det er snakk om nettopp Ferrari.
– Alle som kjører Formel 1 har lyst til å kjøre for Ferrari en gang i sitt liv. Ikle seg den rede kjøredressen og kjøre den røde ferrarien, så det er vel det som trigger Hamilton sammen med en bra pott med penger. Også har de nok presentert noen planer om å bygge en god bil da. Det å ta Ferrari tilbake til å vinne en VM-tittel er nok en stor drøm, siden de ikke har vunnet siden 2007, sier Schie.
– Dette sier noe om Ferraris varemerke. En arv som er så sterk at alle føler de må prøve å bli en av heltene i rødt, sier Stein Pettersen.
I tillegg til å være overrasket over at dette i det hele tatt skjer har flere stusset over timingen på det hele. Først skal briten gjennom en full sesong med Mercedes, og det er ingen som vet hvordan konkurranse-forholdet mellom de to teamene er når han går til Ferrari i 2025.
– Jeg synes tidspunktet er merkelig. Vi har ikke engang begynt testingen av årets biler. Skulle det vise seg at Mercedesen ikke er konkurransedyktig i år heller, så kunne jeg ha forstått at han ønsket seg bort. Men nå kan han komme i en situasjon hvor det viser seg at Mercedesen er skikkelig bra, også ender han ett poeng bak Verstappen i VM, samtidig som Ferrari viser seg å ikke være konkurransedyktig. Også skal han da forlate et team som kan kjempe om en VM-tittel i 2025 og gå til et team som ikke kan det. Dette er jo rent hypotetisk, men ikke utenkelig, sier Gulbrandsen.
Thomas Schie er enig i at det kan bli en problemstilling at Mercedes gjør det bedre enn Ferrari, men han tror kanskje ikke at Hamilton bryr seg for mye om akkurat det.
– For alt vi vet så vinner han sin åttende tittel med Mercedes i år, men sjansen for det er nok ganske liten. Også har han syv titler fra før. For han tror jeg det er spennende å gjøre noe annet i det som kanskje er hans 2-3 siste år av karrieren. Det er en morsom ny utfordring, forteller Schie.
Og kanskje er det enda gjevere å eventuelt ta den etterlengtede åttende tittelen nettopp for Ferrari.
– Jeg tror han tenker at det å kanskje vinne sin åttende tittel i en Ferrari og gjenskape de som et vinnende team er en morsom og spennende utfordring, fortsetter Schie.
Stein Pettersen tror på sin side at timingen kan gi mening i form av at Hamilton prøver å gjenta et genitrekk, nemlig å bytte team før en stor regelendring.
– Jeg tror Hamilton håper på å gjøre samme geniale trekk som i 2014 ved å bytte et år før regelendring, og så sitte i den beste bilen, forteller Pettersen.
Setter fyr på Silly season
Hamilton hadde tilsynelatende kontrakt med Mercedes ut 2025, men det virker nå å ha vært en opsjon. Igjen viser plutselige overganger oss at en kontrakt i Formel 1 ikke er verdt stort mer enn papiret det er skrevet på.
– Den er ikke verdt veldig mye. Om det først begynner å skje ting er de kontraktene til for å endres. Det er nok alltid klausuler i disse kontraktene som gjør at det er mulig å komme seg ut for begge parter, sier Schie.
Ikke minst setter overgangen fyr på silly season. Leclerc og Hamilton skal kjøre sammen i Ferrari, Norris og Piastri sitter trygt i McLaren og regjerende verdensmester Max Verstappen har en langvarig kontrakt med Red Bull. Utover det er nå det meste oppe i løse lufta.
Går Carlos Sainz nå til Sauber frem til det blir hetende Audi fra 2026? Og hvem skal fylle Hamiltons tomrom i Mercedes?
– Hvem skal nå ha plassen til Hamilton? Hadde man gått noen uker tilbake hadde mand ratt frem Norris og Leclerc, men nå har de signert nye langtidskontrakter. En jeg tenker er aktuell er Alexander Albon som har gjort det bra i Williams. Teamet har også en viss Mercedes-tilknyting og teamsjef James Vowles som kommer fra Mercedes, sier Schie.
Samtidig blir det nå spennende å se hvordan Mercedes reagerer på det hele.
– VIl de satse hardere på George Russell når han går likevel eller vil de støtte Hamilton fullt ut for å prøve å ta den åttende tittelen før han forlater de, spør Thomas Schie seg.
– Selv om George Russell er god, så ser det for meg ut som Hamilton har et lite overtak på han, forteller Atle Gulbrandsen.
Hos Ferrari signerte nylig Charles Leclerc en ny langtidskontrakt med Ferrari, og han har blitt sett på som den store lederstjernen i teamet. Nå vil han bli utfordret av ingen ringere enn Lewis Hamilton.
– Han bør se på dette som en spennende utfordring. Når han får en av tidenes største Formel 1-førere inn i teamet kan han ha lære mye. De kan også pushe hverandre fremover, forteller Schie.
Og kanskje har Hamilton tatt på seg en større utfordring enn han tror?
– Hvem er sterkest av Leclerc og Hamilton? Det vet ikke Hamilton noe om, avslutter Atle Gulbrandsen.