Alle NM-gullene er avgjort før finaleløpet - her avslører Frank Tore hva som egentlig har vært hans suksessoppskrift

Han tjener ikke en krone på å kjøre rally, men Frank Tore Larsen sin livsstil det siste året minner likevel mer om en millionbetalt fabrikkfører.

Publisert

Nå er det jobben som servicemarkedssjef hos RøhneSelmer Asker og Bærum som Frank Tore Larsen livnærer seg på, men utenom sin faste vaktplan så er det kun én ting som står i hodet på ham. Rally.

Frank Tore Larsen og kartleser Morten E. Abrahamsen, her fra Aurskog-Høland Rally tidligere i år. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Nå er det jobben som servicemarkedssjef hos RøhneSelmer Asker og Bærum som Frank Tore Larsen livnærer seg på, men utenom sin faste vaktplan så er det kun én ting som står i hodet på ham. Rally.

I 2021 har han ikke gjort noe annet enn å drømme rally, puste rally, spise rally, tenke rally og trene rally. Kanskje ikke så rart, for det forplikter å ha skaffet seg kanskje den beste R5-bilen på markedet da han sent i fjor kom med sjokkpresentasjonen av sin nye Volkswagen Polo GTI R5.

Larsen har alltid vært klar på, som de fleste andre rallyførere også kjenner seg igjen i, at budsjett setter sine begrensninger i forhold til hva man egentlig vil utføre. Men i 2021 skulle ikke det være noe unnskyldning, for det var kun NM-gull i rally som gjaldt når han fikk en restart på motivasjonen etter at han solgte sin faste følgesvenn av en Ford Fiesta R5 til Geir Helge Frøslid.

Setter pris på motstand fra VM-sirkuset

Et snaut år senere er målsetningen nådd. Under Rally Sørland, den nest siste NM-runden på kalenderen, så ble gullet sikret. Det etter tøff konkurranse fra spesielt Marius Aasen gjennom sesongen, mens også Anders Grøndal etterhvert fikk opp farten utover sesongen. Riktig nok har Ole Christian Veiby vunnet de to siste NM-rundene, men han har ikke tatt poeng i de første rundene - hvilket gjør at han ikke har vært noen trussel for gullmedaljen.

Larsen føler likevel det ikke er noe tap å gi etter for Veiby. På godt vante sørlandsveier viste han muskler på SS1, og slo Veiby med 12 sekunder, før han tok forstillingen og dro på seg en punktering på SS2. Med kun to etapper til, de to samme, så stakk Veiby ifra, mens 30-åringen kunne sikre sin første NM-tittel siden debutåret med R5 i 2014 hvor han i realiteten aldri hadde noen konkurranse om gullet.

– For meg er motivasjonen å kjøre NM fordi nivået er godt. Det hadde ikke vært gøy om ikke konkurransen var så god som den er nå. Jeg vil utvikle meg og kjøre på så høyt nivå som mulig. NM på sitt beste, når Mads (Østberg), Eyvind (Brynildsen), Veiby og de også er med, så er det som et EM-felt. Det er det råeste som er. Du blir heller nummer tre i et løp der, enn å vinne uten reelle konkurrenter. Så jeg håper konkurransen fortsetter neste år, sier Larsen til Parc Fermé.

For ham er det helt OK å bli satt på plass av Veiby når han nå har valgt å kjøre flere NM-runder etter VM-utestengelsen. For Larsen er det en viktig målestokk å konkurrere mot en som har gode internasjonale resultater på CVen, ettersom han har innsett for lengst at han ikke har økonomiske forutsetninger til å kjøre utenfor Norge.

– Hadde ikke Veiby stilt opp i disse to løpene, så ville vi trodd at vi var helt konger der ute. Men vi vil utvikle oss og bli så gode som mulig, og er det ingenting bedre enn når Veiby og de andre også kommer hit. Jeg syns det alltid er positivt at de kommer, og da vet vi hvor lista ligger, sier 30-åringen fra Steinberg utenfor Drammen.

Vil vise mer av toppnivået sitt

Men tilbake til innledningen, for han har altså skaffet seg den bilen som for mange anses for å være den beste i R5-segmentet. Det vet han godt selv, og noe annet enn NM-gull ville ikke vært noe Larsen hadde akseptert denne sesongen. Å få en slik bil i garasjen ga ham derfor en helt ny motivasjon til å kjøre, som han ikke har hatt maken til på mange, mange år.

– Da jeg satt i Fiestaen, så måtte jeg nesten overprestere for å vinne. I noen tilfeller klarte vi det også. Og fordi jeg måtte holde meg på tå hev i den gamle bilen, så får jeg belønninga nå ved at jeg kan sitte i en bil som er like gode som de andres - og da føler jeg at vi har funnet et godt toppnivå. Det jeg fortsatt mangler er å få det helt ut over et helt løp, men vi har vist glimt av toppnivået som er inne, sier Larsen.

Når han ikke vil bruke budsjett som en unnskyldning for å være favoritt i NM, så må han levere på andre områder. Og derfor har livsstilen hans dreid seg om rally i hele år. Kun fordi han nå er i posisjon til å ta NM-tittelen dersom alt stemmer.

Både før og etter ordinær arbeidstid så har resten av timene av døgnet gått med til å fokusere på NM-rundene sine. I så måte har rallysatsingen krevd minst fulltidsinnsats, uten at det er å regne som jobben hans.

– 100 prosent av tiden utenom jobben går til rally og ikke noe annet. Det er fullt fokus. Enten det er i garasjen for klargjøring av bil, fysisk trening inn mot løpene, mentaltrening eller videojobbing. Det er døgnet rundt, bokstavelig talt. Og i år har det ikke vært noe annet, for å si det sånn, sier Frank Tore.

Mentaltrening gull verdt

Frank Tore Larsen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Mentaltrening er kanskje det viktigste verktøyet hans for å kompensere for den testingen han ikke tar seg råd til utover sin vanlige testplan. Der han ikke får kjørt nok bil prøver han å ta igjen på andre områder for at det ikke skal være for stor ulempe å ha kjørt mindre enn ønsket.

– Med mentaltreneren så går det mye på samtaler, at man lager setninger og visualisering på hvilke fokusområder man skal jobbe med til hvert løp. Det kan være spesifikke kjøretekniske ting eller andre ting jeg kan bli bedre på, eller noe så enkelt som hva jeg skal tenke på før, under og etter etapper, sier Larsen, og understreker at han blant annet ikke ofret en kalori på å tenke på at NM-gullet kunne blitt hans dersom han kom seg i mål foran Marius Aasen med gode nok poeng.

– Kan du beskrive konkret hvilken effekt du får ut av mentaltreningen?

– Det er mange aspekter ved det, spesielt at man ikke får nok mil i bilen. Så hvis jeg ser på den ene testen vi gjør at jeg må jobbe med noe spesielt i den og den svingen, så har jeg ikke mulighet til å jobbe med det og lære meg det med masse testing. Da lager jeg i stedet setninger og visualiserer dette i ukene før løpet. Jeg må finne ut på den ene testen hva jeg gjør riktig og galt, og jobbe mentalt inn mot løpet. Da har jeg gjort dette så mange ganger i hodet mitt at det føles naturlig når man sitter i bilen, sier han.

Å være best på det som er gratis har vært en viktig tankegang for Larsen til å kunne hevde seg med begrenset budsjett, og det står han fortsatt ved.

– Jeg har brukt opp mange dieseltanker på bilen til fatter’n for å dra på notetrening for å bli bedre, og det har jo ikke kostet meg noe.

– Diesel koster vel?

– Nei nei, det har han måttet betale ettersom jeg har stjålet bilen hans, humrer 30-åringen.

Larsen var ikke den eneste som sikret NM-gullet på Rally Sørland denne helgen. Faktisk er samtlige fire NM-gull avgjort før Rally Hedemarken. Steve Røkland tok oppskriftsmessig gull, Olav Fredriksen slapp med skrekken etter at han ble diskvalifisert, ettersom mesterskapsutfordrer Mads Peder Hvambsahl også kjørte av, og Håkon Sveen Frøslid kunne også sikre gullet ved å komme i mål ettersom Thomas Kvam ikke stilte. 

Powered by Labrador CMS