Og med det mener vi Porsche Supercup, et uttalt mål han lenge har hatt for 2019. Som seg hør og bør når vi skriver november, så er ikke alt helt spikret enda - men det er dette han selger seg inn som overfor sponsorer, og han har kontakt med en rekke team han kan få tilbud å kjøre for neste sesong.
Men med det må et millionbeløp legges på bordet. Etter hva Parc Fermé forstår er et generelt budsjett for en fullverdig sesong med ni løpshelger cirka tre millioner kroner, men det kan variere fra team til team hva som kreves at sjåførene tar med seg fra egen lomme.
https://parcferme.no/racing/feiret-karrierens-forste-porsche-pallplass-sammen-med-kygo/
Nakken fikk sin ilddåp i Porsche Supercup denne sesongen, selv om hovedsatsingen var i den tyske Nakken Han fikk fritt disponere bilen til Pablo Otero i utvalgte løp, helt gratis, for å få med seg viktig erfaring. 14. plassen i debuten på Red Bull Ring ble hans beste plassering.
– Selv om toppnivået i Supercup og i Tyskland er det samme, så er det en helt annen opplevelse å være der. Arrangementet og rammene rundt er helt annerledes. Helt sykt, faktisk. Også er det jo enda flere førere på toppnivået. I Carrera Cup er det kanskje 10 førere som virkelig er gode. I Supercup er det minst 20 av dem, sier Marius Nakken til Parc Fermé.
Tror på god timing
Det løsnet med i den tyske cupen i år etter en tøff debutsesong i fjor. Andreplass på Sachsenring og fjerdeplass på Nürburgring ble hans beste enkeltplasseringer, der han endte på en 10. plass sammenlagt.
Likevel mener Nakken det er på tide å ta steget opp i den største Porsche-serien internasjonalt, hvor også en annen nordmann, Dennis Olsen, tok et sterkt sølv i 2017.
– Det kunne sikkert vært fint å ta et år til i Tyskland også, men det løsnet mot slutten av sesongen der ting begynte å fungere mer og det begynte å gå fort. Det har også teamene lagt mer merke til. Så jeg tror tidspunktet er fint nå å satse fullt på Supercup, sier Ålesund-gutten.
Årets sesong ble landet sent. Mye usikkerhet rundt tilbudene og avventende respons gjorde at Nakken fikk en liten optimal oppladning på sesongen. Nå vil han være bedre forberedt.
Han håper at en avtale med et team er på plass til januar. Om det blir hans nåværende MRS-team eller et annet team, er ikke satt, men han understreker at det er gjensidig trivsel i MRS.
I tillegg håper han at vinterprogrammet deres kan gi ham en god oppladning.
– Det er jo blant annet 12 og 24-timersløp i Abu Dhabi og Dubai. Det er dog løp jeg ikke har lyst til å bruke penger på, men om jeg kan få kjøre gratis sammen med gentlemensførere, så kan det være verdifull trening selv om man da kanskje ikke kjemper om noen topplasseringer. Men det spiller ingen rolle da, sier Nakken.
Og med det mener vi Porsche Supercup, et uttalt mål han lenge har hatt for 2019. Som seg hør og bør når vi skriver november, så er ikke alt helt spikret enda - men det er dette han selger seg inn som overfor sponsorer, og han har kontakt med en rekke team han kan få tilbud å kjøre for neste sesong.
Men med det må et millionbeløp legges på bordet. Etter hva Parc Fermé forstår er et generelt budsjett for en fullverdig sesong med ni løpshelger cirka tre millioner kroner, men det kan variere fra team til team hva som kreves at sjåførene tar med seg fra egen lomme.
https://parcferme.no/racing/feiret-karrierens-forste-porsche-pallplass-sammen-med-kygo/
Nakken fikk sin ilddåp i Porsche Supercup denne sesongen, selv om hovedsatsingen var i den tyske Nakken Han fikk fritt disponere bilen til Pablo Otero i utvalgte løp, helt gratis, for å få med seg viktig erfaring. 14. plassen i debuten på Red Bull Ring ble hans beste plassering.
– Selv om toppnivået i Supercup og i Tyskland er det samme, så er det en helt annen opplevelse å være der. Arrangementet og rammene rundt er helt annerledes. Helt sykt, faktisk. Også er det jo enda flere førere på toppnivået. I Carrera Cup er det kanskje 10 førere som virkelig er gode. I Supercup er det minst 20 av dem, sier Marius Nakken til Parc Fermé.
Tror på god timing
Det løsnet med i den tyske cupen i år etter en tøff debutsesong i fjor. Andreplass på Sachsenring og fjerdeplass på Nürburgring ble hans beste enkeltplasseringer, der han endte på en 10. plass sammenlagt.
Likevel mener Nakken det er på tide å ta steget opp i den største Porsche-serien internasjonalt, hvor også en annen nordmann, Dennis Olsen, tok et sterkt sølv i 2017.
– Det kunne sikkert vært fint å ta et år til i Tyskland også, men det løsnet mot slutten av sesongen der ting begynte å fungere mer og det begynte å gå fort. Det har også teamene lagt mer merke til. Så jeg tror tidspunktet er fint nå å satse fullt på Supercup, sier Ålesund-gutten.
Årets sesong ble landet sent. Mye usikkerhet rundt tilbudene og avventende respons gjorde at Nakken fikk en liten optimal oppladning på sesongen. Nå vil han være bedre forberedt.
Han håper at en avtale med et team er på plass til januar. Om det blir hans nåværende MRS-team eller et annet team, er ikke satt, men han understreker at det er gjensidig trivsel i MRS.
I tillegg håper han at vinterprogrammet deres kan gi ham en god oppladning.
– Det er jo blant annet 12 og 24-timersløp i Abu Dhabi og Dubai. Det er dog løp jeg ikke har lyst til å bruke penger på, men om jeg kan få kjøre gratis sammen med gentlemensførere, så kan det være verdifull trening selv om man da kanskje ikke kjemper om noen topplasseringer. Men det spiller ingen rolle da, sier Nakken.
Mye læring
Det har tatt tid å finne ut av ting. Bare kjøreteknikken til en Porsche 911 Cup-bil er unik og spesiell som det tar tid å lære seg. I tillegg er det oppsett, strategier, løpsutvikling - og ikke minst bare det å lære seg banene - som gjerne er en annen tidkrevende prosess.
For Nakken har det tatt to sesonger å bli ordentlig komfortabel. Den største hemskoen har vært kvalifiseringene, som nå begynner å sitte mer og mer. Neste år blir utfordringen å bli vant til enda flere nye baner han har liten erfaring med.
– I år har det vært viktig å utnytte «peaken» på dekkene under kvalifisering, og det har jeg funnet mer og mer ut av. Så blir det også mange nye baner, blant annet Monaco som man ikke får testet noe på forhånd. Da er all simulator-trening veldig verdifull, spesielt med tanke på å få hodet i riktig modus på riktig bane. Dette kjente jeg ekstra på under løpet på Sachsenring, sier han.