Imponert av kinesisk rallycross-fest:
– Aldri opplevd maken
Ole Christian Veiby ble sammen med resten av VM-sirkuset godt mottatt i Hong Kong.
RALLYCROSS: Ole Christian Veiby avsluttet denne helgen årets sesong i Rallycross-VM med to løp i Hong Kong. Det er første gang at VM-sirkuset besøker Kina, og der man er vant til å se løp fra baner som Höljes eller Lånkebanen ble det denne gangen bygget en bane midt i sentrum av Hong Kong.
– Det har vært kult! Når du har banen midt i byen så blir det jo et fantastisk skue med skyskrapere og det hele. Det har vært masse publikum og alle er veldig engasjerte, så det har vært kult, forteller Ole Christian Veiby til Parc Fermé.
Ble eskortert ut av folkemassene
Opplevelsen i Kina har vist at rallycross-interessen absolutt eksisterer langt unna Norden og byer som Kongsvinger. Også i Hong Kong engasjeres folket av rallycross.
Faktisk var pågangen såpass voldsom at det var utfordrende for Ole Christian og de andre utøverne å bevege seg i folkemassene.
– Det har vært fantastisk, jeg har aldri opplevd maken. Jeg brukte 45 minutter fra podiet og bort til teltet. Det er bare snakk om 200 meter, men det var så mye folk som var interesserte og som ville ha bilder og autografer. Vi måtte jo til slutt blitt eskortert ut fordi at de var helt gale, så det er kult å se at det er litt sånn og at folk synes det er kult at vi kommer og kjører, sier Veiby.
På banen ble det en fjerdeplass og en andreplass for Veiby, og sammen med laget kunne han også feire som verdensmestere i lagmesterskapet.
– Det var moro å avslutte på en bra måte. Det var også målet etter at vi hadde sikret teammesterskapet og Johan hadde blitt verdensmester så da var det viktigste å bare avslutte på en god måte. Det gjorde vi jo definitivt også, det kunne ikke blitt så mye bedre enn en og to.
Andreplassen var forøvrig årsbeste for Veibys del som har vært litt lenger unna teamkamerat og verdensmester Johan Kristofferson enn han gjerne skulle ønske.
– Når vi har kjørt med de bilene vi vanligvis kjører med så er det ingen som har vært så nærme som det jeg har vært, og vi var ikke langt unna å slå han ved et par anledninger, slår han fast.
Krevende med nye biler
For i etterkant av storbrannen på Lydden Hill er det RX2e-bilene som har vært brukt i mesterskapet.
– Det har vært en frustrerende sesong med mye greier og dette med den brannen som medførte at vi måtte bytte til andre biler, sier Veiby.
– I fjor var det mye læring siden det var det første året tilbake i rallycross også skulle jeg «pushe» Johan litt mer i år, men det har vært såpass mye som har dukket opp blant annet med det nevnte bilbyttet at det har blitt krevende, fortsetter han.
Etter at Ole Christian og de andre VM-førerne fikk ta del i folkefesten i Hong Kong med en rekke tilskuere som aldri før hadde sett et rallycross-løp er 27-åringen positiv til at det kan arrangeres flere av denne typen løp i fremtiden.
– Sånn det er nå må man kanskje tenke litt nytt. Kanskje må man ut i store byer som dette. Om man hadde arrangert et rallycross-løp midt i Oslo sentrum så tror jeg det hadde vært ganske mange som synes det hadde vært kult også, og det er der de potensielle elbil-kundene befinner seg, forteller Veiby.
– Jeg skjønner jo det at alle som reiser til Höljes er vant til å være der med kule biler og lyd, det er det de er vant til, men om du reiser rundt til litt nye steder og nye baner så viser det seg at et nytt publikum synes det er dritkult, avslutter han.
Fosilbilene kan være på vei inn
Etter en spesiell VM-sesong er det nå ikke så lett å spå veien videre for Rallycross-VM, men skal vi tro noen av ryktene kan det gå mot at startfeltet vil fylles opp med fosilbiler neste sesong.
– Vi vet ikke hvordan neste år blir, ingenting er fastsatt enda, men det er noen smårykter om at det kan bli en liten miks med fosilbiler og elbiler. Mer enn det vet jeg ikke. Jeg tror de har fokusert på å få avsluttet sesongen her. Det er ikke akkurat bare bare å arrangere løp midt i Hong Kong, sier Veiby.
– Tror du elbilene er klare til dyst igjen neste sesong?
– Ja det tror jeg, det er de nok. Det vil nok absolutt bli kjøring med de bilene vi ha brukt tidligere, også tror jeg det er viktig å fylle opp startfeltet litt. Og da er det kanskje riktig å ta med seg noen bensinbiler og at det kan bli en slags «balance of performance» hvor man kanskje må tune ned elbilene litt, fortsetter Kongsvinger-mannen.
I et lengre perspektiv er Veiby positiv på Rallycross-VMs vegne, og han har tro på at det vil blir en oppgang med flere bilfabrikanter i mesterskapet.
– Vi vet at det er flere fabrikanter som er gira på å komme inn i Rallycross-VM, og det er ikke bare en eller to det er flere. De er jo ikke klare for neste år, men det er absolutt lysere tider på vei.
På egne vegne er han usikker på hvordan sesongen vil se ut om det blir slik at et skal kjøres med både el- og fosilbiler. Selv om Veiby liker å kjøre Supercar er det ikke nødvendigvis der sponsorpengene ligger.
– Ærlig talt så er jeg usikker. Vi har to bra supercar-biler på gang også. Vi må finne ut litt hvordan det blir med en slags «balance of performance» og litt sånn også må vi jo bare ta det litt derfra. Men det er klart vi har jo sponsorer som vil markedsføre elbil, så det heller nok litt mot det.
– Men det hadde vært gøy å kjøre Supercar også?
– Jaja herregud selvfølgelig. Vi elsker jo det vi som alle andre som elsker rallycross, det er klart at det er kult. Vi liker at det brommer og durer litt, men for oss er det vanskelig å få nok sponsorpenger til at det skal gå rundt.