24-timersløpet på Daytona:
Akterutseilt fra første meter – slik klarte Dennis og teamet å berge en plass blant de ti beste
Han samler ikke akkurat på niendeplasser, men for Dennis Olsen og hans team var det likevel flere seiersingredienser i innsatsen sist helg.
RACING: For ett år siden kjempet Dennis Olsens og hans lagkamerater i Porsches KCMG-team om den siste pallplassen i klassen for GT3-biler. Sist helg skulle det bli en langt tøffere oppgave for Olsen og kundeteamet Wright Motorsports.
Allerede før løpet skjønte de at noe var galt for dem. De fikk ikke gehør av arrangøren til å sette inn en større restriktor i motoren, som ville gitt de mer hestekrefter og høyere toppfart. Med rundetider på mellom to og tre sekunder fra de beste i klassen, hvor man på en runde holder full gass i over 70 prosent rundt ovaldelen av Daytona-banen, så manglet samtlige Porsche-biler den nødvendige toppfarten for å henge med de beste.
– Vi har en toppfart på 272 kilometer i timen. De andre er nærmere 290, uttalte Olsen til Parc Fermé før helgen.
Imponert over teamet
Etter få timer var de allerede flere runder bak. Olsen og hans team visste med en gang at det ikke var noe toppresultat i vente. Dermed var det kun skadebegrensning og egen erfaring og opplevelse som spilte en rolle for dem, for å se hvor mye saft de kunne skvise ut av sitronen.
Det ender til slutt med en niendeplass i klassen, seks runder bak vinnerne i Aston Martin-teamet Heart of Racing Team. Og med en førerkabal, team og fabrikant som har kjent på smaken av seier i internasjonal GT-racing tidligere, så er de vant med å få bedre betalt for innsatsen enn ved dette tilfellet.
– Vi hadde egentlig et perfekt løp. Noe som imponerte meg var at teamet var 100 prosent fokusert hele veien, og gjorde ingen feil i pitstopp eller med strategien. Et godt gjennomført løp, hvor gutta fikk med seg litt poeng i mesterskapet, sier Olsen til Parc Fermé.
Med andre ord var de avhengig av andres uhell og feilvurderinger for å se hvor høyt opp de kom, for på ren fart var Porsche og tildels Ferrari i en helt annen klasse i nedre sjiktet. Det skyldes utjevningsprinsippet «BoP» hvor arrangøren gjør en vurdering på å utlikne de ulike bilenes styrker og svakheter opp mot hverander for å få en så jevn konkurranse som mulig.
Beregnet andres uhell
Selv om Porsche og deres team og utøvere nå føler at IMSA som arrangør har gjort en stor feilvurdering ved at motoren var strupet mer enn det den var kapabel til.
– Ut fra situasjonen vi ble satt i, så forberedte vi oss så godt vi kunne. Vi bestemte oss for å kjøre et smart løp, holde bilen i god stand og ta liten risiko. Med tanke strategien og full course yellow (avbrudd på grunn av andres uhell, journ.anm.) fikk vi tilbake mange runder, sier Våler-gutten.
Så i den grad det kan kalles flaks at de endte med et bedre resultat enn hva de så ut til å ha forutsetninger for, så var dette også en del av beregningen og strategien.
– Tempoet var ikke der, det visste vi - men vi visste at det kom til å bli mye action og biler som ikke kom til å fullføre. Så vi dro fra Daytona og følte vi gjorde det beste vi kunne ut av en ræva situasjon, konstaterer han.
Neste løp på programmet for Olsen er foreløpig ikke satt, annet enn at det er på det rene at han går på en ny DTM-sesong som starter på Oschersleben siste helgen i mai.
24-timersløpet på Daytona ble forøvrig vunnet av Meyer Shank Racing med svensk-britiske Tom Blomqvist (sønn til rallylegende Stig Blomqvist, journ.anm.), Colin Braun fra USA og IndyCar-profilene Helio Castroneves fra Brasil og Simon Pagenaud fra Frankrike i GTP-klassen, som tilsvarer Hypercar- og LMDh-klassen som nå blir ny toppklasse i Langdistanse-VM.