92 prosent nye etapper av Rally Sweden – men Norge er så å si helt ute av løpet

Arrangøren bak den svenske VM-runden har kunngjort etappene for 2021-løpet. Men hvor ble det av Norge?

Publisert

I 2011 begynte Rally Sweden å samarbeide med norske kommuner rett på andre siden av Värmland-grensen, da fortrinnsvis Kongsvinger og Grue, og etterhvert Åsnes kommune. Det første året ble Röjden kjørt, kjent som Løvhaugen fra Rally Finnskog, hvor start og mål var i Sverige, mens brorparten av etappen gikk på norsk jord.

Elfyn Evans, årets vinner av Rally Sweden. (Foto: Benjamin A. Ward / Parc Fermé)

I 2011 begynte Rally Sweden å samarbeide med norske kommuner rett på andre siden av Värmland-grensen, da fortrinnsvis Kongsvinger og Grue, og etterhvert Åsnes kommune. Det første året ble Röjden kjørt, kjent som Løvhaugen fra Rally Finnskog, hvor start og mål var i Sverige, mens brorparten av etappen gikk på norsk jord.

Senere ble Norge tildelt en hel dag med etapper i og rundt Finnskogen innenfor de tre nevnte kommunene og siden 2012 har både Kirkenær, Finnskogen, Svullrya og Hof-Finnskog vært faste innslag med Röjden. Dette etter tungt og viktig samarbeid med de nærliggende kommunene, som har gått på flere kontrakter over mange år.

LES OGSÅ: – De er tydelige på at sirkuset må ha et stabilt løp om vinteren

Nå er det kun sistnevnte som skal benyttes - sammen med en liten strekning, og daglig leder i Rally Sweden, Glenn Olsson forklarer dette med følgende:

Glenn Olsson, daglig leder for Rally Sweden. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– Fredagen er blitt flyttet lengre nor for å nå flere snøsikre etapper i Dalarna, noe som gjør at nærheten til Norge minskes. Også lørdagen er justert for å få inn flere snøsikre etapper. Samtidig beholder vi de viktigste arenaetappene for å opperettholde viktige publikumsinntekter, sier Olsson til Parc Fermé, og bekrefter at det ikke foreligger noen ny avtale med de norske kommunene lenger.

Rally Sweden har vært under lupen av FIA for å forsikre om at de kan levere et snøsikkert rally. I 2016 måtte flere etapper kanselleres, selv om store deler av løpet ble gjennomført. Og senest i år var det så å si kun de norske etappene som hadde tegn til noe snø og kalde forhold mens de aller fleste etappene i Sverige måtte strykes.

Et slikt forkortet løp tåler verken arrangøren selv eller FIA ettersom Rally Sweden nettopp skal være det viktigste vinteralibiet for både førere, fabrikanter, team og dekkleverandører. Samtidig tapte arrangøren store pengesummer utelukkende på grunn av forkortelsen av årets løp, i tillegg til at koronapandemien som eksploderte få uker senere potensielt kan gi negative ringvirkninger for 2021-budsjettet som følge av den fortsatt globale usikkerheten knyttet til viruset.

– Vi ønsker å få et godt vinterrally igjen etter marerittene vi har hatt med værforholdene de siste årene. Dette oppsettet virker tryggere, og forhåpenltigvis vil Covid-19-situasjonen utvikle seg i en mer akseptabel retning de neste månedene, sier Olsson.

Sammenliknet med i fjor er etappeoppsettet hele 92 prosent forandret. Fire nye etapper er inne for aller første gang, og to av dem er kjente fra rallymiljøet på Lima - som ofte har levert svært snøsikre rallyløp så sent som i mars.

Hele etappeoppsettet kan du se her!

Powered by Labrador CMS