24-timerkvaliken: Krognes foran Olsen - Sandberg med andretid

Alt klappet og klart for et døgn med full fart rundt verdens lengste motorbane.

Publisert

Kvalifiseringen ble gjennomført lørdag kveld hvor de tre norske håpene fordelt på to klasser skulle kjempe om posisjoneringene i før løpsstart 15.30 lørdag ettermiddag.

Christian Krognes og hans BMW Shell Helix-bil. (Foto: Walkenhorst Motorsport)

Kvalifiseringen ble gjennomført lørdag kveld hvor de tre norske håpene fordelt på to klasser skulle kjempe om posisjoneringene i før løpsstart 15.30 lørdag ettermiddag.

I SP9-klassen, eller GT3-klassen om du vil, har vi to nordmenn i hvert sitt toppteam. Christian Krognes har fått en gyllen mulighet for BMW Shell Helix med fabrikkførere som lagkamerater, mens Dennis Olsen sitter i Manthey Racing sin Porsche 911 GT3 R på oppdrag for Porsche Motorsport.

Begge to med potensielle muligheter til å kjempe om seier, men samtidig er nivået knalltøft og marginene enormt små i klassen.

Ny banerekord

Rundt den mer enn 25 kilometer lange sløyfa, som inkluderer så å si hele Formel 1-banen i tillegg til den klassiske Nordsløyfa, ble det også satt ny banerekord under kvalifiseringen, men denne var verken Krognes eller Olsen i nærheten av.

Pole position-tiden ble satt på 8:09,105 av Manthey Racings andre Porsche, med profilerte førere som Laurens Vanthoor, Kevin Estre, Earl Bamber og Romain Dumas bak spakene, hvilket innebærer en snitthastighet på hele 186,8 kilometer i timen.

https://parcferme.no/racing/dette-er-dennis-sine-viktigste-arbeidsoppgaver-som-porsche-forer/

Dumas er også kjent for å ha fått det ærefulle oppdraget å kjøre Volkswagens Pikes Peak-bil i år, mens Bamber er Le Mans 24-timersvinner fra 2015 og 2017. Med andre ord seiler denne bilen opp som soleklare seiersfavoritter dette løpet.

Best av de norske ble Christian Krognes sin bil, anført av Augusto Farfus, med tiden 8:13.855. Altså kun 4,750 sekunder bak bestetiden, men likevel helt nede på en 18. tid, noe som sier litt om marginene i klassen. Og Dennis Olsen fulgte like bak på en 20. plass, 4,782 bak poletiden og bare 32 tusendeler bak Krognes sin BMW. På 25,378 kilometer…

Olsen kjørte hele kvalifiseringen for teamet, og han melder også at de tapte tid på en såkalt «Code 60» på sin beste forsøksrunde, der bilene må ned i 60 kilometer i timen som følge av en krasj. Dermed kunne marginen til teten vært vesentlig tettere. Disse tidene ble satt i forbindelse med den avsluttende Topp 30-kvalifiseringen, litt tilsvarende Q3 i Formel 1, der en gruppe med de beste tidene får en ekstra mulighet til å kjempe om posisjoner. I kvalikrundene før siste del hadde Dennis Olsen kjørt inn til 14. tid, mens Krognes her var nede på en 25. tid, fem sekunder bak Olsen.

Sandberg raskest i bilen

Vi skal heller ikke glemme den tredje nordmannen, Oskar Sandberg som kjører for Toyota Motorsport-teamet TMG United denne helgen. I deres Toyota GT86 satte de en andretid av 15 biler i klassen, med nettopp Sandberg bak spakene.

Dette er forøvrig en vesentlig mer motorsvak bil og har ganske standard aerodynamikk-pakke sammenliknet med GT3-bilene, og Sandbergs bil klokket inn til 10:03,671, 12 sekunder bak bestetiden i klassen.

Klokken 15:30 braker det altså løs. Under følger en innebygget livestream fra løpet via YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=NxOzJPBhlVY
Powered by Labrador CMS