Petter Sæves Waskaas kan stolte vise fram doningen som skal brukes i 2025-sesongen i Rally-NM, hvor han får prøve seg i toppklassen for aller første gang.

Nå får Petter endelig oppfylt guttedrømmen

R5-bilen er ferdig foliert. Ikke mange dagene etter julaften skal Petter Sæves Waskaas realisere ett av hans aller største mål i bilsportkarrieren.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Det var på Bilsportgallaen for et år siden han kunne melde at hans første løp i en R5-bil skulle finne sted. Planen var Aurskog-Høland Rally i år, men motorproblemer tvang ham og kartleser Henrik Ø. Johannessen til å stå over det løpet.

RALLY: Det var på Bilsportgallaen for et år siden han kunne melde at hans første løp i en R5-bil skulle finne sted. Planen var Aurskog-Høland Rally i år, men motorproblemer tvang ham og kartleser Henrik Ø. Johannessen til å stå over det løpet.

Men den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves.

For nå skal norgesmesteren fra 2023 spise kirsebær med de aller største. 2025 blir nemlig hans første fulle sesong i toppklassen i norsk rally.

– At det står en slik bil i garasjen er en guttedrøm i seg sjøl, sier Waskaas til Parc Fermé.

Det er altså en førstegenerasjons Ford Fiesta R5 det er snakk om. En bil som har rukket å få noen år på baken, men like fullt en solid debutbil for de som ønsker å prøve seg i toppklassen. Foruten motorkreftene og antall hjul med driv på, så er det meste annerledes i en fabrikkbygd bil på nivå to i internasjonal bilsportsammenheng - sammenlinket med hans Subaru Impreza.

Petter Sæves Waskass (høyre) og kartleser Henrik Ørmen Johannessen er bare dager unna å sette i gang en mangeårig guttedrøm innenfor bilsportkarrieren deres.

Vil ikke forvente noen ting

Bilen eies av en av hans hovedsponsorer, Tom Hvaal AS, og driftsbudsjettet er ren sponsorfinansiering. Bilen er tapetsert med logoer som er med på gildet, og denne prosessen har gått over all forventning.

– Alle sponsorer har blitt med videre, og mange har også økt. Så er vi er godt på vei, sier Siljan-gutten.

Denne høsten er blitt brukt til å skaffe seg nok budsjett til å fullføre sesongen som innebærer alle seks NM-runder, pluss minst ett sprintløp på hvert av underlagene som verdifull test.

– Dette har vi hatt lyst til ganske lenge. Det er en noen år siden vi hadde et håp om å få til dette. Samtidig har jeg ingen forventninger. Alle sier det er lettkjørt, men jeg velger å ikke forvente verken ditt eller datt. Jeg tror på ingen måte at jeg blir skuffet, sier 22-åringen, før han legger til:

Selv om det er en tilårskommen R5-bil i toppklassen, så er den fortsatt å regne som en av mer optimale debutantbilene i denne klassen. Denne bilen ble opprinnelig kjørt av Oddbjørn Røed før Tom Hvaal AS tok over eierskapet, med blant annet Jens og Joachim Hvaal bak spakene det siste året.

– Har man skyhøye forventninger til at man klarer å bruke bilen, og man ikke gjør det - så blir man jo skuffet over å ikke få det til. Men jeg ser det sånn at de tre øverste plassene er tatt, så kan vi andre konkurrere om resten, slår han fast.

Sikter mot fjerdeplassen

Det betyr at dersom han er den soleklare fireren i NM etter endt sesong, så er han godt fornøyd. Med nyere maskinerier og mer erfaring på baken, så dedikerer han de tre første plassene til Eyvind Brynildsen, Frank Tore Larsen og Henning Solberg - dog en trio det vil være en helt åpen kamp om.

Og selv om Waskaas rykker opp en klasse, så har han vist sterke Topp 10-tider totalt i en eldre Subaru over mange løp de siste årene. Derfor er det ikke gitt at han i starten kjører raskere med en R5-bil enn hva han ville gjort med Subaruen.

– En Subaru er jo 250 kilo tyngre. Jeg har snakket litt med Eyvind, og han sier at der vi har pleid å bremse, så har de puttet på et gir til. Men jeg vet ikke hvor mye jeg skal utfordre bremsepunktene enda, det er jo kjedelig å bremse altfor sent med en gang også, sier PEtter.

Powered by Labrador CMS