Nytt poengsystem i Rally-NM – og ny struktur i nasjonal klasse
Nye grep er gjort i forkant av 2025-sesongen i Rally-NM, som blant annet får internasjonal skala på poengberegningen. I tillegg blir motorvolum irrelevant når NM-poengene skal deles ut blant de eldre tohjulstrekkerne.
RALLY: Markante endringer gjøres i konkurransereglementet for neste år, og den største totalendringen skjer i den største NM-klassen. Altså klassen for eldre tohjulsdrevne biler. Hvilken motor du har under panseret spiller ingen rolle lenger, slik at en 1,6-liters bil nå kan kjempe om like mange NM-poeng som en bil med over to liter.
Klasse 10, 11 og 12 blir heller fordelt utifra lisensgradering, henholdsvis A-, B- og C-fører - og dette påvirker kun startrekkefølgen.
– Hovedbakgrunnen er at det nå kommer flere 1600-biler i nasjonal klasse som er moderne. Også gjør vi mer som i Sverige, hvor vi ser at alle sammen uansett kjører i én mølje. Klassen har vist at med rett sjåfør bak rattet så spiller det egentlig ingen rolle hva slags motor du har, sier seksjonsleder for rally, Arne-Ingar Stulen, til Parc Fermé.
Vil lokke flere 1600-biler
Det betyr at de såkalte A-poengene, altså NM-poengene for motorklassen, blir tatt vekk. Årsaken er at dersom motorklassen har hatt få deltakere, eksempelvis da tidligere klasse 12 med biler inntil 1,6-liter, har dårligere vilkår å konkurrere for i NM da man får reduserte A-poeng for lav deltakelse.
Fra nå og i årene som kommer vil flere og flere fra den gamle internasjonale R2-kategorien få nasjonal status etterhvert som homologerinsgrensa på 10 år nå går ut. Disse bilene har vist seg som svært effektive biler på totallistene til tross for lavere motorvolum enn de tradisjonelt eldre tohjulsdrevne bilene med to liter og over, men med systemet som har vært fram til nå, så ville en R2-bil hatt dårligere poengvilkår i NM.
– Dette er jo vurderinger vi har gjort fordi vi mener det må tas grep for å legge til rette for de nye bilene. Det finne også mange gromme Super 1600-biler rundt omkring som ingen vil kjøpe eller bruke fordi man ikke har kunnet hevde seg i NM med de, sier Stulen.
Grepet i nasjonal klasse for eldre tohjulsdrevne biler spiller sammen med et annet markant grep som gjøres i Rally-NM. Nemlig at motorvolum-poengene, de såkalte A-poengene, forsvinner og man får poeng utelukkende på plassering i NM-klassen.
Før fikk vinneren i motorklassen 10 poeng, og om man totalvant NM-klassen fikk man ytterligere 20 konkurransepoeng. Det vil si; dersom første- og andreplass gikk til to ulike motorklasser, så ville de sitte med henholdsvis 30 og 25 poeng.
Slik blir poengsystemet
Nyere firehjulsdrevne biler har i praksis bestått av kun Rally2- og R5-biler, selv om Rally3-biler i teorien hadde scoret poeng i denne klassen med egne poeng for motorvolumet i tillegg til totalplasseringen. Samme gleder for nyere tohjulsdrevne biler hvor man i teorien kunne kjøre de tidligere R3-homologerte bilene og fått NM-poeng fra motorklassen som blir en annen enn Rally4- og R2-biler som klassen domineres av.
Klasse 13 får ingen praktiske endringer da denne NM-klassen kun har bestått av biler fra klasse 13. Men den nye poengskalaen får nå et internasjonalt snitt ved at topp tre får henholdsvis 25, 18 og 15 poeng, slik vi har kjent til i flere internasjonale bilsportmesterskap.
Eneste forskjellen er at det er Topp 15 som får i stedet for topp 10. Dette løses ved at det kun er ett poengs intervall nedover fra fjerdeplass og ned, i stedet for to poeng som er standard for den internasjonale Topp 10-klassifiseringen. Ved fem eller færre biler starter poengskalaen på 18, deretter 15, og så videre.
I tillegg økes potten for Power Stage-poeng. Nå er det topp fem som får poeng i synkende rekkefølge fra fem til ett poeng, en praksis som også har vært i Rally-VM siden 2017. Kriteriet for at en kartleser blir kvalifisert til medalje endres også ved at kravet på antall løp med samme fører reduseres fra fire til tre løp.