19-årige Petter er relativt fersk i rallysporet - plutselig dominerte han NM-klassen fullstendig

For et år siden hadde han aldri kjørt et rallyløp. I NM-finalen meldte Petter Sæves Waskaas seg på klubben rallyførere av typen ung, lovende og talentfull.

Publisert

Med unntak av den siste publikumsetappen på Venkvern, så vant Petter Sæves Waskaas samtlige etapper i klasse 13, klassen for eldre firehjulsdrevne rallybiler, når årets siste NM-runde ble kjørt utenfor Hamar. For Rally Hedemarken skulle bli telemarkingens desiderte gjennombrudd i rallysporet etter å ha vært en - naturlig nok - nokså anonym skikkelse i klassen gjennom hans debutsesong i rally.

Petter Sæves Waskaas og kartleser Henrik Ø. Johannesen ute på Rally Hedemarken i deres første løp denne bilen. (Foto: Glenn W. Olsen / NMST.no)

Med unntak av den siste publikumsetappen på Venkvern, så vant Petter Sæves Waskaas samtlige etapper i klasse 13, klassen for eldre firehjulsdrevne rallybiler, når årets siste NM-runde ble kjørt utenfor Hamar. For Rally Hedemarken skulle bli telemarkingens desiderte gjennombrudd i rallysporet etter å ha vært en - naturlig nok - nokså anonym skikkelse i klassen gjennom hans debutsesong i rally.

Nå var ikke norgesmesteren Håkon Sveen Frøslid med i klassen denne gang fordi han allerede hadde tatt gullet og fått muligheten til å kjøre R5-bil dette løpet. Tidligere norgesmester Martin Nygård hoppet også av mesterskapet tidligere i år.

Et reelt vinnertempo i klassen

Derfor var sølvmedaljør og rutinerte Thomas Kvam den eneste blant de faste toppførerne i klassen som var med, men før han brøt var heller ikke han i nærheten av tempoet til Waskaas. Bare etter fredagens to kveldsetapper var Waskaas 37 sekunder foran Even Moan, en annen ringrev forøvrig. Og i mål endte han med en klar klasseseier og en syvendeplass totalt, med en fart som tilsvarer 2,72 sekunder pr kilometer bak totalvinner Ole Christian Veiby. Og den sammenlikningen skal vi komme mer tilbake til.

– For å si det sånn, det er sjeldent jeg er tom for ord. Men da jeg ble intervjuet etter den siste etappen i dag, så visste jeg ikke helt hva jeg skulle si. Og det merker du kanskje på meg nå også, sier Waskaas til Parc Fermé etter endt løpsdag på Hamar.

Som nevnt kunne han ikke sammenlikne seg med blant annet Håkon Sveen Frøslid, som har vært klassens desidert raskeste fører i år, der gullet også ble sikret på Sørlandet for to uker siden. For å sette Waskass opp mot farten til Frøslid, så er sekund på kilometeren til totalvinneren den beste målestokken.

På Rally Sørland var Frøslid 2,68 sekunder per kilometer bak Veiby totalt, på Grimstad var det snakk om 2,98 sekunder på kilometeren og på Aurskog-Høland Rally var Frøslid 2,87 sekunder på kilometeren bak totalvinner Frank Tore Larsen.

19-årige Waskaas viser med andre ord et vinnertempo etter bare fire fullførte rallyløp utenom sprintløpene på Bjerke og Kongsvinger.

– En klar forskjell er bilen, innrømmer Waskaas, som oppgraderte sin eldre Subaru Impreza med en nyere, forøvrig en ex-Frøslid Subaru.

– Den forrige var jo lang og bælete og dra med seg rundt svingene. Denne bilen har for det første mer effekt, i tillegg til at den virker smidigere og lettere å snu i vendinger. Dogbox var også en ny verden for meg. Det er klart, å starte med en mer vanskelig bil er ingen ulempe når man kommer over til noe lettere. Da kan man kjøre fortere med mer margin, og man kan kjøre mye tryggere, sier 19-åringen.

Hyller kartleseren sin

Petter Sæves Waskaas, her fra Rally Grimstad tidligere i sommer, og hans siste løp i den gamle Subaruen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Waskaas er dog ingen hvem som helst, der han kommer fra tre NM-gull i shortcar. Der er snittfarten vesentlig høyere, bremsestrekningene kortere og G-kreftene større. Likevel, det han stelte i stand denne helgen topper alt han har hatt av opplevelser som bilsportutøver, og klasseseieren denne helgen setter han tilnærmet like høyt som NM-gullene i shortcar.

– Det er jo mye råere dette, enn å kjøre på bane. Det er så mye mer som må klaffe. Men når alt nettopp klaffer ute på skogen, det er da det er så moro å kjøre bil. Pappaene våre er mekanikere og ordner alt på service, mens vi bare kan spise og kjøre. Dette er jo hele pakka med rally, og det er jo den opplevelsen man virkelig vil ha når man driver med dette, sier han.

Han viser til kartleser Henrik Ø. Johannessen, der deres fedre sørger for at alt er på stell på utsiden. Selv er de like ferske i rally-gamet, begge to. De er gode kamerater på si, og har jobbet hardt og seriøst med å utvikle hverandre.

– Vi begynte å skrive egne noter med en gang. Vi startet ganske enkelt, som vi har bygd på med mer trygghet. At han holder seg så lugn i bilen, det er all respekt til han for det. Jeg hadde aldri satt meg inn i denne bilen sjøl. Dette hadde virkelig ikke gått uten at han er så rolig som han er, sier Waskaas, som nå også skjønner hvilket stort steg han har gjort bak rattet bare på dette løpet.

LES OGSÅ: Få i rallymiljøet har hørt om 18-årige Petter – nå skal han ta skogen med storm i Subaru

Letter ikke fra bakken

Petter Sæves Waskaas i forbindelse med Bilsporttalentet på Vålerbanen i fjor. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

For å dra fram dette med sekunder på kilometer igjen, så er utviklingen fra den reelle debuten på Romjulsrally enorm. Han vant riktig nok klassen sin der, men var altså 7,73 sekunder på kilometeren bak totalvinner Veiby i det løpet. Hans forrige NM-runde, Rally Grimstad, var han 5,55 sekunder på kilometeren bak Veiby før han måtte bryte etter åtte etapper med tekniske problemer.

– Sammenliknet med de andre i klassen er det ikke sånn at vi har vært håpløst langt bak, men det har ikke vært nok til å skremme dem, sier han.

Likevel vil han holde beina godt plantet på jorda. Han vil ikke lansere seg som noen gullkandidat for neste sesong, selv om det virkelig løsnet med ny bil og en helt annen trygghet bak rattet enn tidligere.

– Det hadde vært kult med en medaljekamp neste år, men man skal ikke ta noe for gitt. Jeg er ikke helt trygg på snø enda, og det er mange andre med her med mye mer erfaring. Så selv om man har klart noe bra én helg, så skal man ikke ta noe for gitt, konstaterer telemarkingen.

Powered by Labrador CMS