16-årige Marius skal konkurrere i fire ulike grener og fem forskjellige mesterskap i år

Om det er noen som ikke kan skylde på manglende kjøretrening i 2021, så er det Marius Solberg Hansen.

Publisert

Hjemme i garasjen i Holmestrand, eller skal vi kalle det låven, så kryr det av løpsbiler. Noen er løpsklare, andre er ribbet ned til stålet. Flere eies av andre som enten har stasjonert bilene der for skruing og vedlikehold, mens andre naturlig nok eies av Marius sin far, Øivind.

Her står Marius Solberg Hansen ved siden av sin Skoda Fabia som skal benyttes i Rallycross-EM i år. Bak ser vi rallybilen han bruker i ungdomsrally og oppe til høyre kan vi skimte racingbilen - i samme utgave som rallybilen - som han skal benytte i Racing-NM. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Hjemme i garasjen i Holmestrand, eller skal vi kalle det låven, så kryr det av løpsbiler. Noen er løpsklare, andre er ribbet ned til stålet. Flere eies av andre som enten har stasjonert bilene der for skruing og vedlikehold, mens andre naturlig nok eies av Marius sin far, Øivind.

Men fire av bilene skal altså benyttes og ikke bare støves ned. Marius Solberg Hansen er kanskje for mange først og fremst kjent i norsk rallycross, og siden i fjor høst også benyttet rally som læringsarena. Han har også vært innom disiplinene innenfor baneracingen og bakkeløp, og i år skal satsingen maksimeres til det fulle.

– Jeg får kjøre veldig mye i år. Ingenting er jo bedre enn å kjøre masse med bil. Og skal man bli en god sjåfør så handler det bare om å få kjørt mest mulig, sier Marius Solberg Hansen til Parc Fermé.

– Marius er veldig heldig

Han har allerede pekt seg ut én retning. Og det er rallycross. Rally og racingen er primært arenaer og springbrett for læring og erfaring, forøvrig to grener som gir vesentlig mer kilometer øving enn det rallycross kan tilby. Derfor er Marius og pappa Øivind svært bevisste på hvordan de velger å satse med de ressursene og sponsorene de har tilgjengelig.

– Marius er veldig heldig som har så mange biler tilgjengelig og får kjøre så mye forskjellig. Hadde det ikke vært for korona så hadde han nok fått kjørt enda mer nå bare i vinter, men det er vel blitt over 50 mil allerede med løp og trening med rallybilen, sier pappa Øivind Hansen.

De er ydmyke, men offensive, i satsingen sin. Rallycross-EM er åpenbart det mest kostbare, der de i år overtar bilen som Marius Bermingrud benyttet seg av i 2019, deriblant med totalseieren i Höljes som bestenotering. En høypotent Skoda Fabia, som rangeres som en av de beste bilene i feltet - ved siden av Volland Racing sine tilnærmet uslåelige Audi S1er.

Men allerede har han fått mye kjøring i rally, slik pappa Hansen understreker. Tre rallyløp er allerede tilbakelagt, og om en drøy uke venter Sigdalsrally som avslutter vintersesongen i rally. Da rettes fokuset mot barmarkssesongen og de andre grenene utenom rallyen.

Full låve i løpsbiler

Denne bilen er tidligere brukt av Marius Bermingrud, blant annet med finaleseier i Höljes i 2019. Nå er det navnebror Solberg Hansen sin tur til å sjekke ut nivået i Europa med den. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Med godbacking fra flere av bilsportildsjelene rundt Larvik-området, der svogeren Alexander Hvaal og mekanikerildsjel Oskar Lund er to av flere som spiller en sentral rolle i satsingen hans, så kan Marius fokusere på egen utvikling, vel vitende om at det meste er lagt til rette.

– Vi får se om jeg rekker å få kjørt første løpet i Belgia i mai. Det er jo ikke sikkert vi får kommet inn der, så da må vi nok vente. Men jeg håper å få kjørt der. Målet blir å kunne kjempe om finaler i EM. Bilen er i hvert fall bra nok til det, så det skal ikke stå på den, sier Marius.

– Men om det pålegges ti dager karantene for oss når vi kommer hjem igjen, så er jeg nok redd det ikke blir kjøring før vi i teamet kan slippe karantene, sier Øivind, som selv har vært en habil sjåfør i «Store Super» i norsk rallycross i mange år.

I garasjen i Holmestrand står altså den nevne Fabiaen til EM-bruk, i tillegg til rallybilen, en Honda Civic som benyttes i ungdomsklassen. Ved siden av dette har de tilgjengelig en tilnærmet lik bil som er klasset inn i GT4 i Racing-NM, og der kalenderen ikke kolliderer blir det så mye kjøring i dette mesterskapet som mulig i år.

– Rallycrossen på Momarken krasjer med en NM-runde på Rudskogen. Men det er jo bare en halvtime mellom de banene. Kanskje han kan rekke å kjøre i hvert fall treningen på Rudskogen på fredagen før det er rallycross på Momarken. Spørs vel om han kan rekke noe mer, men vi får se. Ingenting er umulig så lenge det passer tidsmessig, sier Øivind. 

Verdifull trening inn mot rallycrossen

Marius Solberg Hansen kan glise når han ser terminlisten utover våren og sommeren. Så å si hver eneste helg blir det ratting av løpsbil, enten vi snakker rally, rallycross, baneracing eller bakkeløp. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Oppå dette får Marius disponere bilen han har brukt i Rallycross-NM de siste sesongene, en Citroën DS3, som det også tenkes at han skal kjøre Bakkeløp-NM med. Dermed blir det totalt fem mesterskap fordelt på fire grener for Solberg Hansen. I tillegg skal han framover forsøke å etablere seg i simracingen, både som ren kjøretrening, men også i konkurranseform.

NM og EM i rallycross har førsteprioritet i de tilfellene det kolliderer med andre mesterskap.

– Tanken er jo at med så mye kjøring utenom rallycrossen, så får jeg veldig god erfaring inn i rallycrossen. Om jeg ikke nødvendigvis kjører så mye fortere, så tror vi at så mye kjøretrening gjør at jeg kjører mer stabilt og kanskje gjør mindre feil, sier han.

Han legger ikke skjul på at han er spent på hvordan det blir å konkurrere med den nye rallycrossbilen. Begge bilene er benyttet av nevnte Bermingrud tidligere, og Bermingrud selv poengterte at motoren var den største forskjellen. Det bekrefter 16-åringen etter at han krysstestet bilene på Grenland tidligere.

– Det er vel 20 hestekrefter forskjell i motoren, og det merket jeg spesielt ut av målsvingen og ut på sletta på Grenland. Den drar veldig bra. Så blir det spennende å se mot Audiene, ettersom de har enda litt flere hestekrefter, sier Solberg Hansen.

Powered by Labrador CMS