12 millioner i premiepotten - kvinner får en egen formelbil-serie

Gulroten er flerfoldige millioner kroner i premiepotten som en «boost» til å få finansiert en mulig Formel 1-satsing.

Publisert

For et snaut år siden ble det luftet et forslag om å etablere en egen kvinneklasse i internasjonal racing for å fremme kvinnenes posisjon i bilsporten og gjøre deres prestasjoner enda mer synlige.

For et snaut år siden ble det luftet et forslag om å etablere en egen kvinneklasse i internasjonal racing for å fremme kvinnenes posisjon i bilsporten og gjøre deres prestasjoner enda mer synlige.

Disse ideene hadde en blandet mottakelse.

Nå er det imidlertid klart at det kommer en bilsportserie kun for i 2019. Med en enhetsklasse basert på en Tatuus Formel 3-bil skal det kjøres seks løp først og fremst i Europa, hvor det er forventet at serien senere vil utvides til kontinenter som Australia, Asia og Amerika. Tidligere F1-stjerne David Coulthard skal være en av de viktigste drivkraftene bak dette.

– Først og fremst tror vi på at kvinner og menn kan konkurrere på like vilkår om de hadde fått de samme mulighetene. For øyeblikket ser det likevel ut til at kvinner ofte dropper ut når de når et GP3/Formel 3-nivå i deres utviklingskurve, først og fremst på grunn av mangel på penger og ikke talent, sier David Coulthard i en offisiell uttalelse.

Ikke bare å melde seg på

Ifølge Autosport og andre medier som omtaler denne nyheten, så er det ikke bare å melde seg på å få kjøre. De som melder sin interesse må bevise sitt talent, og det er profiler som nevnte Coulthard, tidligere F1-sjef Dave Ryen, som også er sjef for serien, og den kjente designeren og ingeniøren Adrian Newey som er i dommerpanelet.

– Derfor trenger vi «W Series», for å etablere en konkurransedyktig og konstruktiv plass i motorsporten der førerne kun trenger å utstyre seg selv med de nødvendige ferdighetene for å kunne oppnå et høyt nivå blant dagens eksisterende serier, slik at de kan kjøre mot mannlige utøvere på like vilkår, sier Coulthard videre.

Premiepotten er samlet sett på 1,5 millioner dollar, hvor 500.000 av de går til vinneren. Tanken er at dette er rene penger som skal styrke sjansene for å kunne få plass i et Formel 1-team, ettersom det i dag for det meste kreves store summer fra førere for å få en plass - med mindre du er så sportslig attraktiv at du i stedet mottar en saftig lønn for å bli Formel 1-fører

500.000 dollar tilsvarer med dagens dollarkurs i overkant av fire millioner kroner. Sist en kvinne satt bak rattet i et Formel 1-bil i forbindelse med et løp, var italienske Giovanna Amati. Hun kjørte de tre første løpene av 1992-sesongen for Brabham.

Positiv til ideen

Tirsdag kom nyheten om at Norges Bilsportforbund ansetter Atle Gulbrandsen som sportssjef, som arvtakeren til Holm Jacob Matheson som trer til side når året er omme. Vi tenkte derfor å sjekke ut Gulbrandsen umiddelbare tanker rundt dette som påtroppende sportssjef, ettersom Norges Bilsportforbund også har et eget begrep rundt kvinner i bilsporten, kalt «Jenter i farta».

Gulbrandsen har aldri vært den største tilhengeren av særskilte jenteklasser da han mener motorsporten har noe unikt ved seg ved at kvinner og menn ikke har kjønnsdelte klasser. Likevel har han tro på akkurat dette konseptet.

– Jeg mener bilsporten skal være stolt av at kvinner og menn konkurrerer på like vilkår. Det er god likestilling. Derfor liker jeg egentlig ikke egne kvinne-klasser, for i bilsport er det ingen ting som tilsier at en kvinne ikke kan gjøre det like bra som en mann. Men dette har jeg litt tro på, fordi den er ment å være et springbrett til en videre karriere, sier Gulbrandsen.

Han er lett med på grunnideen om at dette skal gjøre det lettere for kvinner i alle fall å få en fair mulighet til å snuse på Formel 1-muligheten, og at det er ferdigheter framfor økonomi og kjønn som avgjør hvorvidt det er plass til en eller ikke.

– Det er mange år siden vi har hatt en kvinne i Formel 1, for eksempel, så et initiativ for at talentfulle jenter lettere skal bli oppdaget og få sjansen til å gå videre er bra, sier den påtroppende sportssjefen og profilerte eksperten.

Delte meninger i Norge

I forbindelse med omtalen av de generelle planene om en kvinneklasse i bilsporten i fjor vinter, var meningene delte blant norske kvinnelige bilsportprofiler.

– I stedet for at det undergraver oss som kvinner, så er jeg heller på det som en mulighet til at flere kan vise seg fram. Jeg tror mange jenter vil klare seg bra mot gutta, men da må de få mulighetene, sa WRC-reporter og tidligere racingfører Molly Pettit til Parc Fermé om sine holdninger rundt en kvinneklasse.

Ayla Ågren, som har satt på formelbil i en årrekke i USA, deler ikke Pettits syn på at kvinnene skal særstilles i egen klasse i motorsportsammenheng.

– Jeg syns det er synd at en av de få grenene hvor begge kjønn kan konkurrere på like vilkår, så skal man likevel splittes, mye på grunn av politikk og ikke prestasjoner, sa Ågren om de daværende planene.

Powered by Labrador CMS