DEL
(Foto: Red Bull Content Pool)

Lite TV-tid og suveren kjøring i front. Den unge nederlenderen viste en maktdemonstrasjon i verdensklasse under det siste løpet på Sepang i Malaysia.

Mang en Formel 1-tilhenger tenkte nok sitt da Lewis Hamilton klinte til med pole position og oppskriftsmessig tok ledelsen i Malaysias Grand Prix søndag morgen norsk tid.

Lite visste de at det lå en 20 år og én dag gammel «Red Bull-kid» og vaket, i visshet om at det er fullt mulig å parkere den triple verdensmesteren i Mercedes.

Full kontroll på Hamilton

Fire runder trengte Verstappen på å passere Hamilton inn i første sving, og siden trengte han ikke se seg for i speilet etter en jagende brite. Ledelsen bygget seg raskt opp til fem-seks sekunder, og det var ikke stort mer Hamilton klarte å gjøre mot den unge, men veletablerte, nederlenderen.

– Bilen føltes bra, og jeg så Lewis hadde trøbbel med grepet. Han har også mer å tape i mesterskapet enn meg, så jeg tok sjansen gikk for det inn i første sving. Bilen var helt utrolig i dag, jeg hadde virkelig farten. Et tøft løp, og helt utrolig å vinne, sa en glad Max Verstappen på seierspallen.

Og Lewis Hamilton kunne ikke annet enn å se seg fornøyd med andreplassen denne gang, spesielt ettersom ledelsen i VM bare økte.

– Gratulerer til Max, og gratulerer med dagen. I dag hadde han taket på meg, sa Hamilton før han på sedvanlig vis takker både publikum for oppmøtet og team.

Uansett var dette en herlig revansje for en Verstappen som har hatt en tøff sesong, hvor halvparten av løpene har endt på bruttlista, og hvor han for lengst er avskrevet i sammenlagtstillingen.

PF-BLOGGEN: Disse to Formel 1-førerne blir jeg aldri helt klok på

Ferrari-dramatikk av rang

Så må det nevnes i klartekst at det det siste løpet på Sepang International Circuit bød også opp til dramatikk av dimensjoner fra Ferrari-leiren. Først røk VM-utfordrer Sebastian Vettel allerede i Q1 med turboproblemer, og måtte starte bakerst i feltet.

Og som om ikke det var nok, så måtte Kimi Räikkönen bryte på startgriden, med det som ser ut til å være tilsvarende problem som Vettel fikk, nemlig turboen. Dermed var finnen ute av dansen, og Vettel hadde en enorm arbeidsoppgave foran seg for ikke å gjøre forspranget til Hamilton større enn nødvendig.

LES OGSÅ: 5 av 10 løp er brutt – ingen har vært Max sin skyld

Vettel gjorde derimot en maktdemonstrasjon, sett fra hans utgangspunkt ved å starte bakerst, ved å bli nummer fire. Han hadde også etterhvert taket på Daniel Ricciardo, som endte på tredjeplass, men Vettel klarte ikke få ut det siste lille ekstra mot australieneren, brant opp mye av framdekkene, og måtte etterhvert roe tempoet og fokusere på 4. plassen.

– Vi hadde en veldig rask bil, og hadde vi startet foran, så ville vi vunnet. Det skjedde ikke idag, vi var den raskeste gjennom store deler av løpet, men så måtte vi starte sist, sa Vettel etter målgang.

Som en ekstra fargerik touch på hele den kaotiske Ferrari-helgen, så havnet Vettel og Williams-unggutten Lance Stroll i et sammenstøt attpåtil etter målgang, hvorpå venstre bakhjul ble slått sønder og sammen på Vettels bil.

– Unødvendig

Det hele endte med en sedvanlig Vettel-frustrasjon, som munnet ut i en klassisk Mansell-Senna-scene hvor han fikk skyss tilbake av sin landsmann Pascal Wehrlein i Sauber.

– Jeg kjørte på utsiden for å plukke opp litt gummirester. Jeg tror Lance ikke kikket etter og tenkte å gjøre det samme. Men da var det for sent, jeg var der allerede og vi fikk kontakt. Totalt unødvendig, og det er ikke min feil at uten skal ta opp gummirester og kjøre i bilen min, sa Vettel oppgitt.

Lance Stroll sier seg enig i at det var unødvendig, men at han ikke hadde til intensjon å kjøre i noen.

– Det var innrunden og jeg kjørte bare veldig sakte tilbake til piten. En rar hendelse, løpet var over så det var ingen intensjon fra noen av oss, sier Stroll om sammenstøtet.

LES OGSÅ: Nå må Vettel og Ferrari bevise at de kan matche Mercedes

- ANNONSE -