DEL
(Foto: Red Bull Content Pool)

Dilemma for den koreanske fabrikanten etter at de dro Andreas Mikkelsen inn i varmen ut denne sesongen.

Mikkelsen ble hentet inn til Hyundai ut dette året med to hensikter; å styrke teamets sjanser i fabrikkmesterskapet, samt hjelpe Thierry Neuville i kampen om VM-tittelen mot Sebastien Ogier.

Dermed er han et sikkert kort for å ha startnummer 5 eller 6 de siste tre løpene, og til helgens Rally Spania, så var det Hayden Paddon som måtte vike for Mikkelsens rett til å score poeng for teamet.

LES OGSÅ: Klar for å score fabrikkspoeng for Hyundai ut året

Kun tredjeplasser tidligere

Nå melder Hyundai, ifølge Autosport, at de stiller med fire biler i Wales. Men reglementet er sånn at det kun er tre førere som har «rett» til å score fabrikkpoeng, og det er de to beste som blir tellende.

Men i Wales får Hayden Paddon fornyet tillit, på bekostning av den stabile poengplukkeren Dani Sordo.

– Vi har hatt et håp om å kjøre fire biler i Wales. Vi tenker at «line-upen» der gir oss gode muligheter for å holde kampen om fører- og fabrikkmesterskapet i live. Thierry tok pallplass i fjor, noe Andreas gjorde i 2015, så vi vet det er et potensial der. Hayden har kjørt godt i dette løpet tidligere, så dette blir en perfekt mulighet for ham å komme i form igjen. I mellomtiden vil Dani, som også har tatt pallplass i Wales tidligere, gi oss en solid målestokk i den fjerde bilen, forteller Hyundais teamsjef Michel Nandan.

Thierry Neuville har to tredjeplasser (2013 og 2016) som sine beste resultater i Wales, mens Mikkelsen har pallplassen fra 2015 som sin bestenotering i løpet. Sordo har også to tredjeplasser (2008 og 2009) på Wales-CVen, mens Paddon faktisk har til gode å score poeng her. Likevel har Hyundai-teamet mer troen på poeng fra «The Kiwi» dette løpet.

(Foto: Red Bull Content Pool)

Norske optimister til Spania

Men først er det fokus på Rally Spania, som kjøres på både grus og asfalt. Og mandagens pressemeldinger fra samtlige hel-norske ekvipasjer indikerer at dette er et løp de gleder seg til, etter mer enn én måneds pause fra VM.

For spesielt Andreas Mikkelsen er Spania et ekstra betydningsfullt løp. Det var nettopp her han tok sin første VM-seier i 2015.

– Jeg har mange gode minner fra VM-runden i Spania, hvor seieren for to år siden er absolutte høydepunkt. Det er et veldig spesielt løp som starter på grus fredag, før vi raskt må omstille for å kjøre på asfalt lørdag og søndag. Det er to vidt forskjellige kjørestiler som kreves, og vi må derfor nullstille fort. Men vi har som sagt gode erfaringer med løpet, så det skal nok gå bra, sier Andreas Mikkelsen.

LES OGSÅ: Mikkelsen i samtaler med tre av teamene i Rally-VM

Mads Østberg, som har med seg Torstein Eriksen igjen i kartleserstolen, håper han kan dra mest fordel av fredagens grusetapper.

– Jeg har en bra startposisjon på fredagen og vil forsøke å utnytte det til min fordel, før vi går over til de rene asfaltetappene lørdag og søndag. Grusveiene er tekniske og medium raske og passer meg bra. Asfaltveiene er raske og nesten som «stuegulv». Det er det nærmeste vi kommer asfaltracing i rally-VM, sier Mads Østberg.

LES OGSÅ: Refser sitt eget forbund etter konflikt før NM-finalen

For Ole Christian Veiby, som debuterte her i VM-sammenheng for tre år siden, gjelder det å overleve de første grusetappene, sett ut ifra historikken hans.

– Jeg synes det er moro å kjøre på grus, for så å gå over til asfalt. Jeg har riktignok brutt på fredagens etapper alle tre gangene jeg har kjørt løpet, men det er ingen tvil om at dette likevel er ett av mine favorittløp. Jeg liker meg veldig godt i Spania, selv om jeg har vært uheldig på fredagens grusetapper. I år satser jeg på at det snur, sier Veiby.

I tillegg er det verdt å nevne at kartleser Ola Fløene også stiller til start. Han skal lose svenske Emil Bergkvist gjennom løpet i deres Citroen DS3 R5, men Bergkvist er ikke påmeldt i WRC 2-mesterskapet dette løpet.