DEL

– Jeg er rask nok til å kunne returnere til WRC igjen.

Franskmannen har den siste tiden blitt hyret inn av WRC-teamet til Citroën for å bidra til utviklingen av en bil de ikke har fått helt dreisen på denne sesongen.

Nå har Loeb fått «feelingen» både på asfalt og grus i deres C3 WRC, og det franske teamet setter nå alle kluter til for å få en oppegående bil på startstreken neste år.

Dette har også vært verdifull kjøretrening for Loeb selv, spesielt etter å ha kjørt på grus igjen.

– Det har gått nesten fem år siden sist jeg kjørte en WRC-bil på grus. Derfor var det spørsmålstegn rundt hvorvidt jeg klarte å kjøre bilen på grus, og om jeg klarte å kjøre den riktig. Følelsen var god, og jeg føler meg komfortabel i bilen, sier Sebastien Loeb, ifølge Autosport.

LES OGSÅ: Slik opplevde Loeb å kjøre Citroëns WRC-bil
LES OGSÅ: Citroën-teamet hyrer inn Loeb for å teste ut WRC-bilen

Det har versert usikkerhet som Peugeot-Hansen fortsetter i VM neste år etter at det er blitt uttalt at de ikke klarer å henge med på det Volkswagen har fått til i rallycross, og om de kommer til å ha budsjetter til å utvikle seg videre for å kunne kjempe helt i toppen.

Sebastien Loeb. (Foto: Simen Næss Hagen)

Loeb håper at Peugeot-Hansen fortsetter, og han er lojal overfor rallycrossatsingen også neste år. Men han avskriver ikke flere innhopp i WRC igjen. Og spesielt sesongåpningen vil han gjerne være med på, selv om dette kan krasje med hans deltakelse i Dakar-rallyet.

– Selvfølgelig, Rally Monte Carlo vil være interessant. Det er et av løpene hvor jeg har en god følelse og et løp jeg alltid har likt. Men det kan bli komplisert i forhold til Dakar. Mål i Dakar er på lørdag, og recce for Monte Carlo begynner mandag. Det er liten tid å forebrede seg på, og ikke den beste måten å starte på. Men det er mulig, sier franskmannen.

Loeb la opp på heltid etter 2012-sesongen, men gjorde fire innhopp i 2013, samt et comeback i Rally Monte Carlo i 2015. Franskmannen er tidenes mestvinnende fører i VM, med ni strake VM-titler fra 2004 til 2012, med 78 enkeltseire, 116 pallplasser og 906 etappeseire, ifølge statistikksiden juwra.com.

LES OGSÅ: Loeb frykter for Peugeots RX-framtid etter VW-dominansen