DEL
(Foto: Sam Bloxham/LAT Images)

I snitt skal motorkomponentene i år holde minst syv løp før de kan byttes ut.

I alle fall hvis du vil slippe gridstraffer. Og er det noen som har fått lide for gridstraffer de siste par sesongene, så er det den japanske motorprodusenten Honda som har levert motorer til McLaren.

Totalt 378 gridstraffer ble i fjor delt ut bare til McLaren-førerne Fernando Alonso (160) og Stoffel Vandoorne (218), og den første kom allerede i Russland, den fjerde runden, som følge av grensen på at fire motorenheter var brukt opp.

Hundrevis av gridstraffer

Dette er nå altså redusert til maksimum tre i løpet av året, med formål om å redusere kostnadene. Og Honda har byttet kunde fra McLaren til Toro Rosso denne sesongen, mens McLaren i år skal kjøre med Renault-motorer.

– Det blir veldig tøft. Ikke bare for oss. Renault hadde også problemer. Jeg syns ikke dette er fornuftig. Fra et teknisk ståsted så er dette vanskelig. Hvis vi skal spare på ytelsen, så er det ikke noe problem. Vi kan jo kjøre 2000 omdreininger lavere og fullføre, men det er det ikke noe vits i, sier Hondas avtroppende prosjektleder for Formel 1-satsingen, Yusuke Hasegawa.

Fjorårets biler med Renault-motorer, Renault, Red Bull og Toro Rosso, fikk også en samlet antall gridstraffer på 285 plasser, med Daniel Ricciardo som «rekordholder» med 70 plasser.

- ANNONSE -

Det skal riktignok understrekes at regelverket rundt gridstraffene blir noe forandret denne sesongen. I stedet for å få et visst antall gridstraffer, blir du bare plassert bakerst ettersom når du får straffer som overskrider antall fysiske plasser på griden.

LES OGSÅ: Slik forandrer FIA på regelverket rundt gridstraffene

Færre mulige bytter av motorer gjør det også krevende å oppgradere motoren underveis i sesongen, sier Honda-sjefen. Det har ikke vært lagt skjul på at Honda har vært McLarens eneste hemsko for ikke å kjempe i toppen siden 2015-sesongen.

Yusuke Hasegawa. (Foto: Red Bull Content Pool)

Støtter kostnadstiltak

Nå blir det spennende å se hva Toro Rosso kan utrette i samarbeid med japanerne.

– Vi må introdusere en bra motor fra starten av. Gjør vi ikke det, så har vi kun to muligheter til å introdusere en ny motor. For øyeblikket må vi konsentrere oss om holdbarhet for å få en motor til å holde syv løp. Men vi må bli bedre på ytelsen også, sier Hasegawa.

Samtidig har han forståelse for at sporten har kostnadsutfordringer.

– Å redusere kostnader er viktig, så jeg støtter kostnadsreduksjoner, legger han til.

LES OGSÅ: Ricciardo-fjert, Kimi-panikk, Honda-gjøn og sensur-bonanza