DEL

Og vi har fisket opp noen av de gamle resultatene også.

Den tiden da startplata lå parallelt med grustaket og det var Saab, NSU, Mini Cooper, Ford og Fiat som gjaldt på startstreken, det var på mange måter den spede starten på en etterhvert lengre internasjonal epoke for motoranlegget ved Tranby i Lier utenfor Drammen.

Banen ble lagt ned etter 2013-sesongen hvor det et drøyt år senere ble etablert et gjenvinningsanlegg som i dag er lagt over den nyere startstreken og deler av den velkjente «Ludvig-dumpa».

Men sambygdingen Finn Wollebæk var tidlig ute med videokameraet. Og disse forevigede øyeblikkene er delt på ulike Facebook-grupper, deriblant en egen gruppe for Lyngås Motorbane, samt Bilsporthistorie-gruppa som vi også omtalte nylig.

LES OGSÅ: 1000 ringpermer som ble til en legendarisk Facebook-gruppe

- ANNONSE -

Tre år på rad har Wollebæk lagt ut videoer, som dessverre er uten lyd. Først fra vinterkjøring i 1975 (se video øverst), påfulgt av sommerløpet i 1976 (se video under) og ikke minst den første NM-runden som ble kjørt der i 1977.

Og det er ikke bare på Facebook at det figurere egen historiesamling for norsk bilsport. På denne Google-siden er et også publisert en rekke resultater og annen fakta og nyheter fra mange, mange tiår tilbake. Og her foreligger også resultatene fra 1976 og 1977.

I 1976 tok Per Engseth seieren foran Bjørn Waldegård og Åke Gustavsson i A-finalen. I B-finalen var det Geir Tørmoen som tok skalpen på Hasse Ingerhage og Robert Langård.

Året etter, i det som var den første NM-runden på Lyngåsbanen (se video over), var det Martin Schanche som vant A-finalen i Nasjonal klasse foran Bjørn Lukashaugen og Kjetil Bolneset. Den lokale helten Stein Grøndal ble nummer fire.

I den internasjonale klassen samme år var det Per Engseth i Porsche som vant foran Geir Tørmoen (NSU) og Einar Sande (Porsche).

Banen ble bygget i 1972 hvor det første løpet ble kjørt samme år, ifølge NMK Drammen. 41 år senere ble motoranleggets skjebne avgjort.

– Jeg er egentlig forbauset over at den fortsatt eksisterer. I likhet med mange andre anlegg ute i Europa har bulldoserene skyflet vekk banene mens de har satt opp bebyggelse rundt områdene. Det er akkurat det som har skjedd rundt Lyngåsbanen. Det er ikke noe tre som vokser inn i himmelen, sa rallycrosslegenden Martin Schanche til Drammens Tidende etter at nedleggelsen ble kjent.