Tælasprinten blir den siste oppkjøringen før den neste NM-runden som kjøres i Aurskog-Høland. Her er løpet illustrert ved Stig Rune Skjærmoen under Rally Sørland i fjor. Skjærmoen har vært Elverums største rallyprofil de siste årene, men nøyer seg med å være en del av arrangørstaben som deltakerkontakt i år.

Nå blir det sprintrally i Norges svar på «Panzerplatte»

Tælasprinten blir et løp som tilfører norsk rallysport noe helt nytt.

Publisert

RALLY: Sprintrally er først og fremst forbundet med en eller flere korte etapper som kjøres flere ganger under effektivt tidsskjema. Og mye tyder på at NMK Elverum flekker opp en logistikk som gjør at deres nyvinning av et rallyløp på grus også vil fremstå som effektivt. Men etappeformatet blir unikt.

RALLY: Sprintrally er først og fremst forbundet med en eller flere korte etapper som kjøres flere ganger under effektivt tidsskjema. Og mye tyder på at NMK Elverum flekker opp en logistikk som gjør at deres nyvinning av et rallyløp på grus også vil fremstå som effektivt. Men etappeformatet blir unikt.

– Vi hadde tenkt på tre gjennomkjøringen, men så skal det være forskjell på sprintrally og rally også. Så da blir det to ganger denne gangen, sier løpsleder Morten Fossum til Parc Fermé.

Morten Fossum, løpsleder av Tælasprinten.

Søker fornyelse

Mange har sikkert registrert «Tælasprinten» på terminlisten denne sesongen, et sprintrally på grus som kjøres lørdag 25. mai, helgen før NM-sesongen fortsetter med Aurskog-Høland Rally.

NMK Elverum har for vane å arrangere løp på vinteren, enten det er snakk om Romjulsrally eller NM-runden i januar som de har gjort ved to anledninger - senest i fjor vinter. Men nå ville de prøve noe nytt.

– Vi har tenkt at vi må fornye oss litt. Romjulsrally ble jo en suksess, men vi tenkte å fornye oss litt der. Også var det andre arrangører som ville slenge seg på samme datoen, så da ville vi prøve noe nytt. Også kan det være at mange tror at treningsveien vår som skal benyttes, men vi føler den begynner å bli litt oppbrukt, sier Fossum.

Vendinger rundt tankser

Å vende til rallyhistoriske trakter blir derfor et ekstra spenningsmoment. Terningmoen har lange tradisjoner i norsk rally, men kun om vinteren. Å kjøre på grus hvor brøytekanter byttes ut med grøfter blir en helt annen opplevelse for både utøvere og arrangør.

– Dette blir nesten en rundbanekjøring, sier Fossum, og viser til at start og mål ligger tett på hverandre, hvor de samtidig kan ha serviceplass og samlingspunkt på skytterbanen inne i leiren.

Etappen blir på over 1,5 mil, og derfor bare to gjennomkjøringer slik at de distansemessig holder seg til sprintformatet.

– Men det er en heftig etappe. Så har vi lagt om en liten morsom sløyfe inne i treningsområdet på Terningmoen. Der blir man kjørende innimellom tankser og litt av hvert, sier Fossum om de militære kulissene førerne får bryne seg på.

Med andre ord kan vi dra en liten parallell til den tidligere VM-runden i Tyskland, og de velkjente Panzerplatte-etappene som ble kjørt på militæret ved Baumholder i mange traseer og varianter. For norske fans kanskje mest kjent for Petter Solbergs forferdelige krasj ut fra start under VM-runden i 2004.

Powered by Labrador CMS